Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az elme kiegyenlitése

2020.03.16

Venerable Chao Khun Samai

Az elme kiegyenlítése

Ha komolyan akarjuk gyakorolni Buddha tanítását, akkor ki kell művelni az elménket. Folyamatos erőfeszítéseink és türelmünk révén elménk lassan felemelkedik az elégedettség szintjére. Ha a rossz szokásokat nem távolítják el, akkor a jónak nincs esélye azok helyére lépni. A kapzsiság, a gyűlölet és az téveszmék a gonosz gyökerei, amelyek zavart okoznak az elmében.

Csak akkor, amikor nagylelkűség, erkölcs és a meditáció erőteljes seregével szembesülnek, akkor adhatják át a helyüket.

 Ez a helyzet, mielőtt fel tudunk lépni egy magasabb szintre. A nyugalom és az egyenlőség szempontjából sok szeretetteljes kedvességet kell rendszeresen teljesíteni, plusz mindenki részesüljön a jó könyörületből. Minden nap meg kell őriznünk szimpatikus örömünket, mindig örülve annak, ha valaki boldog, szerencsés vagy sikeres az életben.

Metta, a szerető kedvesség, mint azt tudjuk, az első és legfontosabb erény saját magunk és mások védelmére. Mint az összegyűlt fekete felhők, amelyek az égből esőket termelnek, nem tesznek különbséget a hegyek és a völgyek között, nincs különbség a fák és a cserjék között. Ha rájuk esnek, a hő eltűnik, a levegő friss lesz és minden élőlény növekedni kezd. Az erő és a metta folyamatos jelenléte miatt a haragnak nincs támogatása, az irigység nem talál barátokat. A nyugalom csak akkor érvényesül, ha a belső ellenség nem mozog, és akkor a jó akarat szellemét minden élőlényre kiterjeszthetjük.

Az együttérzés, amelyet Páli nyelven karunának hívnak, a metta átalakulása, amely közvetlenül a kétségbeesett és legszerencsétlenebb élőlények felé vezet. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy nagyon sok ember él nagy nehézségek és nyomorúság között, mert az elmúlt életükben rossz kammájuk volt. Ha nincs együttérzés azok részéről, akik bajokon mentek keresztül és már jobb életet élnek, az emberi fajt nem lehet sokáig fenntartani, és ami még fontosabb: ez a nemes erény soha nem teljesül.

 Buddha megtisztulásával és nagy bölcsességével érte el a megvilágosodást. Miután megáldotta ezt a két nemes erényt, nagy együttérzés érkezett a szívébe. Látva, hogy minden élő lény küzd a szenvedés tengerében, megkezdi őket átvezetni a biztonság földjére.

Bárki, akit nem mozgat meg mások szenvedése, nem ér el sikert a lelki életben. Nem számít, mennyi ideig él, és milyen gazdag, a nap végén depressziós lesz, és pontosan olyan lesz, mint a többi.

Ha magasabb szintre lépünk, olyan emberekkel foglalkozunk, akik boldogok az életben. Az együttérzés önmagától átalakul muditává, együttérző örömmé. Ebben a csodálatos elmében nem marad irigység, sem féltékenység. Akkor, ha a metta, a karuna és a mudita nem alkalmazható, upekkha, egyenlőség jelenik meg az elmében. Számos élőlény közül, akiknek segítséget lehet nyújtani, nagyon sokan túlmutatnak közvetlen támogatásunkon. Azok, akik súlyos bűncselekményeket követnek el, és azok, akik rendszeresen nagyon rossz kammát teljesítenek, reménytelen emberek.

Amennyiben a szerető kedvesség és az együttérzés nem működne, az egyenlőség a legjobb számukra. Mindenki a saját sorsának építésze. Ha a jelenlegi Buddha nem tud segíteni, akkor hagyja, hogy a jövőbeli Buddha vigyázzon rájuk. Ami a saját lelki békét illeti, nyugodtan kellő egyhangúsággal kell viselkednünk.