Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Belső béke mitoszai

2020.10.18

A  Belső béke mitoszai

(és a taoisták)

 

Ez egy olyan téma, amely nagyon hosszú idő óta mocorog a fejemben, és miután az elmúlt hetekben néhány érdekes beszélgetést folytattam, úgy éreztem, itt az ideje, hogy leüljek, és megosszak önökkel néhány perspektívát ebben a kérdésben.

Azzal kezdem, hogy az elmúlt évek alatt több könyvet olvastam a "belső béke" témájában. Ezek nagy része a "hogyan kell" típusú kézikönyv volt. Melyeknek célja, hogy segítsen az embereknek a stressz csökkentésében, a konfliktusok elkerülésében, a meditálásban,  vagy a "mozgás terápiák" gyakorlásában. Azt találták, hogy néhány javaslatot olvastam meglehetősen jó és termékeny, mások megütött mint a felszólalási elérésére bármilyen személyes derű azért, mert egyszerűen irreális, és volt még néhány, amelyek egyszerűen érthetetlen, mert a szerző vagy nem voltak egyértelműek, illetve volt közös a "látás", hogy mit érzékelt a személyes nyugalom kell. Bár lehet, hogy nem értek egyet néhány dolgot olvastam, én hogy megfelelő tiszteletben a többi írók és azok szempontból, hogy nem név, vagy azonosítására műveik pozitívan vagy negatívan, mint Meggyőződésem, hogy az Outlook A dolgok nem megfelelő mindenki számára, de ez nem jelenti azt, hogy meg kell önkényesen lejáratta mindenki.

A „belső béke” definíciói változatosak - ahogy lenniük kell, mert minden egyén megtalálja a saját változatát arról, hogy mi is valójában a „belső béke”. Az írás világossága érdekében a „belső konfliktus hiányának” egy nagyon alapvető meghatározásával fogok foglalkozni, mert úgy gondolom, hogy ez az emberek többségének valószínűleg a legmeghatározóbb vonása. Felismerve, hogy a „belső békének” minden ember számára más jelentése lesz, talán könnyebb azonosítani, hogy mi nem a belső béke.

A belső békét kereső emberek minden konfliktust elkerülnek. Ez valójában igaz lehet egyesek számára, de irreális megközelítés a belső békét keresők számára. Ha emlékeztetünk arra, hogy céljaink szerint a belső béke a „belső konfliktus hiánya”, az nem azt jelenti, hogy bármilyen formájú konfliktust, bármi áron el kell kerülni. Néhányan megpróbálhatják ezt megvalósítani, de ez csak megnehezíti a belső béke keresését. A konfliktusok elkerülhetetlenek a modern világban; ezt egyáltalán nem lehet elkerülni, aki legalább egy másik személlyel kapcsolatba lép. A taoista tudja ezt, és elfogadja, hogy bizonyos konfliktusok egész életük során felmerülnek. Valójában a legtöbb taoista inkább szívesen találkozna a konfliktussal, foglalkozna vele és megoldaná (ha lehetséges), és folytatná útját.

A belső béke csak bizonyos körülmények között valósulhat meg. Ez egyszerre igaz és hamis. Az egyes emberek körülményei eltérőek, még akkor is, ha bizonyos esetekben csak apróságokban, tehát nincs olyan végleges „mérce”, amely két ember számára belső békét biztosítana. Egyesek úgy találják, hogy a belső béke könnyebben fenntartható egy makulátlanul tiszta otthonban, míg mások egy rendetlen otthonban élnek, amely megszabadítja őket a folyamatos takarítás stresszétől. Egyesek az illatos gyertyákat vagy a tömjéneket kedvelik, míg mások a lehető legtisztább levegőt szeretik. Vannak, akik békét találnak a magányban és a csendben, míg mások inkább bizonyos hangokat vagy mások társaságát részesítik előnyben. Személyenként változik, így lehetetlen megállapítani, hogy mindenkinek van-e sajátos kritériuma a körülményeknek.

A taoisták és a belső békét keresők csak pihentető zenét hallgatnak. Egy másik félrevezető elképzelés, amely sajnos átjárta a taoisták, a buddhisták és mások tudatát az, hogy csak bizonyos típusú zenék mozognak a belső béke légkörében. Legyen szó hagyományos ázsiai zenéről, újhullámos, felnőtt-kortárs, vagy akár nyugodt természeti környezetben rögzített hangokról. Van egy téveszme, hogy a sztereó hangrögzítés és a gyors ütemű, agresszív zene robbantása ellentétes a belső béke elérésével és fenntartásával. Semmi sem állhat távolabb az igazságtól. Bár vannak olyan alkalmaim, amikor alaposan élvezem a pihentető zenei darabokat, vannak olyan esetek, amikor a felgyorsult dalok is felpezsdítő érzéssel töltenek el, amely lehetővé teszi, hogy aktívabb dolgokat végezhessek, jobb összhangban magammal. Szeretem a zenei műfajok sokféle változatát, mindegyiknek megvan a maga ideje és helye, hogy kielégítse vágyaimat és segítsen élvezni az életet.

A taoistáknak nincsenek érzelmeik, és teljesen visszahúzódnak a társadalom többi részétől. Akár hiszed, akár nem, ezt valóban hallottam pár embertől, és szó szerint szinte teljes percig némán álltam hitetlenkedve. Mondanom sem kell, hogy ez egyszerűen valótlan. Az a felfogás, hogy a taoisták érzelemhiányosak, valószínűleg abból adódik, hogy gyakran nem háborodnak fel azon apró szerencsétlenségek miatt, amelyeket az élet ismert módon bárki számára előidézhet. Ez azonban főleg két dolog miatt van:

1) A taoista tudja, hogy a szerencsétlenség elkerülhetetlen és része az emberiségnek és a testnek. Aki bármiféle elvárással merészkedik az életben arra nézve, hogy mi történhet a nap folyamán, valahogy, valahol és valamikor szerencsétlenséget él át.

2) A szerencsétlenség csak átmeneti állapot vagy esemény. A taoisták jobban tudják, a legtöbb szerencsétlenséget bármilyen súlyossággal látni, mert ha az nem teszi tönkre vagy nem öli meg, akkor az teljesen helyrehozható.

A taoista emberek soha nem házasodhatnak meg. Ez hogy van? Megint ez volt az a valami, ami velem kapcsolatban állt. Talán ezt hiányoltam valahol a Tao Te Kingben, és a feleségem nem fog biztosan meglepődni. A taoizmussal kapcsolatos másik szerencsétlen félrevezetés, a taoisták a legbiztosabban házasodhatnak, gyakran házasodnak is, lehet társuk az életben, és sokéves társaságot élvezhetnek egy másik személlyel.

A belső béke mítosz, mert mindenkinek vannak konfliktusai önmagában. A belső béke NEM mítosz, a belső konfliktusok pedig nem a létfeltételek. Az biztos, hogy az emberek többségének olyan helyzeteket vagy körülményeket mutatnak be, amelyek egyik vagy másik szempontból aggasztóak. De ez nem jelenti azt, hogy a belső béke elérhetetlen lenne, vagy hogy a világ konfliktusai jelentőséget vagy következményt jelentenének egy személy számára. A belső béke egy megszerzett lelkiállapot, amely felismeri, hogy a belső és a külső konfliktusok is időről időre felmerülnek. A konfliktusok azonban megoldhatók és a szentség helyreállítható.

A taoisták elkötelezettek az erőszakmentesség és a kedvesség mellett. Bár ezek a tulajdonságok ideálisnak és csodálatra méltónak tűnhetnek, nem javasolnám ennek a téves elméletnek a tesztelését. Csak félrevezetett, téveszmés vagy szemtelenül ostoba ember hinné azt, hogy a világon minden egyes taoista elfogadja a fizikai támadást anélkül, hogy megvédené magát vagy megpróbálna elmenekülni, és nem valószínű, hogy utána megköszönik a verést. Az élettel összhangban élni nem egyenlő azzal, hogy kegyelemmel és hálával dobja fejét a közeledő ökölbe.

A taoisták meditálnak és gyakorolják Tai Chi Chuant. Ez nem más, mint egy sztereotip vélelem. Van, aki meditál, van, aki nem. Van, aki élvezi a Tai Chit, és van, aki nem. Néhányan énekelnek, miközben a kertben dolgoznak. Vannak, akik kerékpárral járnak, mások pedig tekéznek. Vannak, akik csak úgy élik át napjaikat, hogy nem vetik alá magukat valamilyen konkrét rutinnak, rituáléknak vagy gyakorlatnak. Ez az egyik, a másikban változik.

A taoizmus feltárása során fontos, hogy nyitva tartsa az ember elméjét, ideértve a belső béke és a taoizmus minden előzetes elképzelésének elvetését is. A világ tele van csodálatos változatossággal, sokféle emberrel és dologgal, amelyeket a taoisták szeretnek felfedezni és átélni, és így a taoizmus is sokféle emberrel és dologgal teli.

Azok számára, akik szeretnék felfedezni a taoizmust, vagy szeretnék fejleszteni a belső béke (vagy mindkettő) érzését, azt javaslom, hogy valóban nyitott elmével - ha akarja, „üres vászonnal” - kezdje meg a törekvést, és engedje meg magának, hogy lássa, hallja, tanulja és értse mindazt, amit felajánlanak. Ez egy végtelen utazás, amelyet érdemes megtenni.