Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Csak kockáknak

2020.01.28

CSAK KOCKÁKNAK

 

2019. július 28.  A Tiszta Dhamma cikke

Misztikus jelenségek a buddhizmusban?

Bevezetés

Azokat a jelenségeket melyeknek nincs ésszerű magyarázata misztikus vagy érthetetlen jelöléssel látják el. Ugyanakkor a tudás, az ismeretek növekedésével ezekre logikus magyarázatok válnak elérhetővé.

1. Két alapvető szempontot kell megjegyezni az „Élet eredete” témájú, folyamatban lévő hozzászólásokat illetően, és általában Buddha tanításait illetően.

  • Lehet, hogy a másik 29 birodalom bizonyos jellemzői ebben a világban nem kompatibilisek a szokásos érzékelős tapasztalatainkkal. Egyes jelenségek az emberek számára nem „érzékelhetők” vagy nem „könnyen érthetők”. (A „észlelhető” Pāli szó a „ gōcara ” kiejtése: „gōchara”).
  • Egy másik kérdés, hogy a kammikus energia hogyan hozhat létre manōmaya kāyát azzal a képességgel, hogy fizikai szem vagy fül nélkül „lát” és „hall”, és miként hozza létre ezeket a „első sejteket” a Földön.
  • A tudomány fejlődésével azonban most meggyőzhetjük magunkat arról, hogy ezek a jelenségek tudományosan valószínűek. Legalább elméletileg (vagyis elvben) és nincsenek ellentmondásban a tudománnyal.
  • Szerencsére olyan időben élünk, amikor a tudományos eredmények azt mutatják, hogy a Tipitaka-ban tárgyalt néhány „nehezen hihető ” jelenség összhangban áll a tudománnyal. Ebben a bejegyzésben néhány ilyen kérdéssel kezdem (a „szokatlan hatalmakhoz” kapcsolódóan).

Egyes jelenségek nem észlelhetők

2. Először engedjétek meg, hogy tisztázzam, mire gondolok „észlelhető” vagy „könnyen érthető” alatt. Hat érzékszervünk a „világ” csak egy apró részét képes „felismerni”.

  • Közvetlenül csak az emberi és az állati birodalmakat tapasztaljuk meg, ahol az élőlények „a szemünkkel láthatók”. Nincs tapasztalatunk arról, hogy milyen testtel rendelkeznek az egyéb birodalmakban élő élőlények. Ha például meglátogatunk egy brahma vagy egy dēva birodalmát, akkor azt gondolhatjuk, hogy “senki sincs ott”. Testük túl okos ahhoz, hogy szemmel láthassák.
  • Amikor a tudósok a legjobb berendezéssel tesztelik az univerzumot, akkor is csak egy kis részét látják odakint. Bázis szinten, a tudomány manapság a világegyetem tömegének csupán 4 százalékát láthatja; „A 4 százalékos világegyetem: sötét anyag, sötét energia és a valóság többi részének felfedezésére szolgál”, Richard Panek (2011).
  • Sok dolgot a tudomány még nem fedezett fel. Különösen az ELME vonatkozásában jelentős a lemaradás.

3. Hasztalan próbálkozni a Buddha Dhamma érvényességének mérésével, csak azzal, amit látunk. Ez olyan, mint egy vak ember, aki megpróbálja kitalálni, mi az az elefánt, és megérinti az elefánt egyik lábát. Lásd:„ Hogyan lehet eldönteni, melyik nézet a rossz (Ditthi) nézet? 

  • A kútban élő béka semmit sem tud a szélesebb világról. Hasonlóképpen egy átlag ember - beleértve a tudósokat is - azzal a problémával szembesül, hogy megpróbálja kitalálni a „valóságot” csak a hat korlátozott érzékünkön keresztül rendelkezésre álló adatok felhasználásával. Tudományos eszközök segítségével haladást értünk el.
  • Tehát a tudományos elmélet nem lehet „teljes”, ahogyan azt Kurt Gödel matematikus bizonyította; lásd: „ Gödel hiányossági tétele .” Ugyanakkor a tudomány elősegíti bizonyos fogalmak tisztázását.
  • Hacsak nem érinti abhiññā hatalmakat és nem tudja megnézni ezeket a birodalmakat, akkor nem lenne képes ellenőrizni más birodalom ilyen jellegzetességeit. Például nem láthatjuk a rendkívül finom testüket; lásd: „ A „Mentális test” és a „Fizikai test” tisztázása - a„ Kāya különféle típusai ”.
  • Ha azonban időt töltenek a Dhamma megismerésével, akkor látni tudják az igazságot. Az alábbiakban néhány példát fogunk megvitatni.

A nap megérintése - lehetséges?

4. Néhány, a Tipitaka-ban leírt jelenség „misztikus” vagy „megértésen kívüli”, de a tudományos fejlődés alapján teljes mértékben megvalósíthatók. Pontos példát fogok megvitatni a Tipitaka-ban, hogy ezt szemléltessem. A „ Sāmaññaphala Szuttában (DN2)”, azt állítják, „.. imepi candimasūriye evaṃmahiddhike evaṃmahānubhāve Panina parāmasati parimajjati ..” vagy „.. megérinti és megsimogatja a Napot és a Holdat, így hatalmas és erős ..” .

  • Ez a vers leírja a szokatlan képességekkel rendelkező yōgi hatalmait ( Iddhividha ñāṇa ). Hogyan lehet „megérinteni és megsimogatni a Napot?”
  • Itt a yōgi  a manōmaya kāyában található, nem a fizikai testével. Természetesen egy fizikai test jóval előbb megégne, mielőtt közel kerülne a Naphoz. A legfontosabb az, hogy megjegyezzük, hogy a manōmaya kāya- nak csak néhány suddhāshtaka van. Például egy emberi  manōmaya Kaya, egy hadaya vatthu,  és öt pasāda Rupa (ahol az öt érzék észlel bemenetek a látás, hallás, stb.); lásd: „ A„ Mentális test ”és a„ Fizikai test ” tisztázása - a„ Kāya különféle típusai ”.
  • Az suddhāshtaka  az anyag legkisebb egysége a Buddha Dhamma-ban, és milliárdszor kisebb, mint a modern tudomány atomja. Ezért a manōmaya Kaya  jógi elképzelhetetlenül kicsiny; ez egy "energiacsomag".

5.suddhāshtaka szintű entitásokat nem befolyásolja a Nap magas hőmérséklete, vagy akár egy szupernóva robbanás, amely végül elpusztítja az egész Naprendszert. Megérthetjük ezt a modern tudományból az alábbiak szerint: A rendszeres tűz sűrű dolgokat égethet, például fa vagy papír. Magasabb hőmérsékleten az olvasztókemencék megolvaszthatják az acélrudakat. De ezek egyike sem égethet molekuláris gázokat, például hidrogént vagy nitrogént. Ezek a gázok még magasabb hőmérsékleten is égnek.

  • szuddhāshtaka  szintjén lévő anyagot azonban még a szupernóva robbanás által generált hőmérsékleteken is (alapvetően a Nap felfújása egy mahā kappa vagy egy eon végén ) kell befolyásolni.
  • Amikor a Föld és a Nap megsemmisül egy mahā kappa végén, akkor az Abhassara brahma birodalom fölött vagy alatt fekvő összes brahma birodalom NEM pusztul el. Ezeknek a brahmáknak nagyon finom testük van (csak az anyag nyomaival), amelyeket még a szupernóva sem érinti; lásd: „ Buddhizmus és evolúció - Aggañña Sutta (DN 27) ”.
  • Jóval a pusztítás előtt világunk minden élőlénye felmegy az Abhassara brahma  birodalomba.
  • Most láthatjuk, hogy a jógi egy manōmaya Kaya egy brahma valóban megérinti a Napot. Ez nem csoda. Csak egy manōmaya kāya olyan finom, hogy még a szupernóva sem érinti, amelynek sokkal több hatalma van, mint a Napnak.

6. Az azonos szutta (és sok más szuttákban ) leírják a jógik  képességét,  és iddhi  hatáskörét, többek között, hogy falakon mennek át, és a Föld alá mennek, majd kijönnek egy másik helyen. A lehetséges elméleti magyarázat érdekében engedje meg, hogy először az atomok és a molekulák néhány, a modern tudomány által feltárt aspektusát ismertessem.

A következő vers úgy tűnik, sok szuttákban a iddhipáda Saṃyutta a Szamjutta-nikája (SN 51.11 révén SN 51.32): „ Ti hi KECI, bhikkhave, etarahi Samana VA Brahmana VA anekavihitaṃ iddhividhaṃ paccanubhonti-ekopi hutvā bahudhā Honti bahudhāpi hutvā eko Honti; āvibhāvaṃ, tirobhāvaṃ; tirokuṭṭaṃ tiropākāraṃ tiropabbataṃ asajjamānā gacchanti, seyyathāpi ākāse; pathaviyāpi ummujjanimujjaṃ karonti, seyyathāpi udake; udakepi abhijentane gacchanti, seyyathāpi pathaviyaṃ; ākāsepi pallaṅkena kamanti, seyyathāpi pakkhī sakuṇo; imepi candimasūriye evaṃmahiddhike evaṃmahānubhāve pāṇinā  galvenāanti legjobbjjanti; yāva brahmalokāpi kāyena vasaṃ vattenti, .. ”

Fordítás: „ Szerzetes, vagy bráhmana vagy, aki kifejlesztett egy rendkívüli képességet (iddhi) használod a különböző pszichikai erőket: Több példányban létrehozhatod magad. Megjelensz és eltűnsz. Akadálytalan átmész falakon, és a hegyeken, Föld alá merülsz, mintha vízbe merülnél. Sétálsz a vízen, elsüllyedés nélkül, mintha a földön lennél. Ülve, keresztbe tett lábbal, mint egy szárnyas madár haladsz át az űrön. Kézzel megérinted a Napot és a Holdat. Egy brahmā- valóságos mesterképességet mutat.”

  • Ebben a versben az is nyilvánvaló, hogy bárki képes uralni ezeket a készségeket, nem csak a buddhisták.
  • Először tisztázunk néhány dolgot tudományosan, majd megvitatjuk, hogyan lehetséges „ átmenni a falakon és belemerülni a Földbe”.

 

Egy atom gyakorlatilag üres! 

7. Az atom lényeges tulajdonságainak egyszerűsített változata: Az atomot apró magként lehet ábrázolni, amelynek tömegének 99,9% -a (vagy közönséges nyelven „tömege”), egy „elektron felhő” veszi körül, amely kitölti szinte az összes „atom által elfoglalt teret”. Egy atom analóg a Naprendszerünk egy miniatürizált változatával, ahol a hatalmas Nap van a közepén, és több bolygó forog a Nap körül.

  • A fő különbség az, hogy ezek az elektronok nem körkörös pályán vannak. Bonyolult „orbitjuk” van, és a legegyszerűbb az „atom elektronjának felhőjét” ábrázolni.
  • A mag kicsi, de lényegében az atom tömegét tartalmazza. Az elektronok nagy mennyiségben oszlanak el a mag körül.
  • Ahhoz, hogy képet kapjunk egy atom méretéről a maghoz képest, a következő analógiát használhatjuk. Ha egy milliméter átmérőjű mustármag képviseli a magot, akkor az „elektronfelhő” 100 méter átmérőjű térfogatot foglal el. Azt mondhatnánk, hogy egy atommag olyan, mint egy homokszem egy nagy katedrális belsejében vagy egy futballstadionban.

8. Ezért egy atom (vagy egy molekula) többnyire üres. Ez azt jelenti, hogy testünk, amelynek nagyon szilárdnak gondolunk, szintén alapvetően üres. Még az acél vagy a gyémánt hasonlóan „üres” lenne.

  • PS. Ha lehetséges lenne a testünkben az összes üres hely eltávolítása (ami természetesen nem lehetséges), akkor a mai világ 9 milliárd emberének teste, elférne egy kockacukorban!
  • Ha atomjaink többnyire az űrben vannak, miért nem tudunk átjutni a falakon, mint azok a szellemek a filmekben?
  • A szomszédos atomok elektronfelhőinek elektromos taszítása arra készteti őket, hogy távol maradjanak anélkül, hogy közel kerülnének.
  • Ezért fizikai testünkkel nem mehetünk át a falakon vagy más „szilárd tárgyakon”.

Átmenni a falakon és a földbe merülni?

9. Bár fizikai testünk nem tud átmenni más „szilárd tárgyakon”, a manōmaya kāya ( gandhabba ) nagyon finom suddhāshtaka-ból készül !

  • Az „anyag” e szintje sokkal finomabb, mint az elektronok. Ezenkívül a „részecskék”, a suddhāshtaka szintjén nincsenek elektromosan töltve. Tehát, nem probléma az elektron felhőn átmenni.
  • Ezért a modern tudomány (fizika) segít megérteni, hogy ez miért nem csoda.

10. Azok a tárgyak, amelyek „erősen kondenzáltnak” tűnnek, például falak vagy akár acél, atomszinten általában üregek. Az atomnak egy apró magja van, amelyet „elektron felhő vesz körül”. Az atom méretét az elektron felhő határozza meg, amely viszonylag nagy térfogaton oszlik el. Két szomszédos atom nem juthat túl közel egymáshoz az elektronfelhőik kölcsönös visszatükröződése miatt.

  • Ezért egy atom „gyakorlatilag üres”. A sűrű atommag csak kis térfogatot vesz igénybe, és az elektronfelhő messze van. Ezért csak néhány suddhāshtakaból álló manōmaya kāya mozoghat át szabadon az atomokból és molekulákból álló „szilárd anyagon”.
  • jógi ilyen abhiññā képességgel rendelkezik, a manōmaya Kaya  képes áthatolni a „szilárd tárgyakon.”
  • A még fejlettebb képességekkel rendelkező személyek is képesek lesznek fizikai testüket a suddhāshtaka szintre redukálni, átmenni a „szilárd tárgyon”, majd a másik végén „összeszerelni”. Úgy hangzik, mint a sci-fi („teleportálás”), de pontosan így lehet ezt megtenni a jövőben a tudomány további fejlődésével. Természetesen az ilyen abhiññā képességekkel rendelkezők képesek lennének erre most is.
  • PS A Tipitaka a „teleportációval” kapcsolatban: Ven. Ananda elérte az Arahanthood  állapotot,egy nappal az első buddhista Tanács ülése előtt, és 3 hónappal Buddha  Parinibbānába történt távozása után. Képességeit arahantok előtt kellett bemutatnia. Mindenki várta Ven. Ananda érkezését. Annak érdekében, hogy eloszlassa a jelenlévők kételyeit, hogy valóban elérte az Arahanthoodot - iddhi  képességének megszerzésével együtt. Ven. Ananda állítólag az ajtóban található kulcslyukon keresztül jött be a helyiségbe. Igy, ez egy példa a teleportációra.

 

Összegzés és egyéb következmények

11. A fenti 6. versben szereplő egyéb „titokzatos jelenségek” is magyarázhatók, hogy azok összhangban állnak a tudománnyal. A tudomány fejlődésével ezek tisztázása nagyobb támogatást kap.

  • A jövőbeli néhány jelenséget a későbbiekben megvitatom, a szükséges háttéranyag bevitele után.

12. Mellékesen megjegyezzük, hogy ez a pontosítás segít megérteni, hogy a „valakinek megérintése” koncepciónk nem olyan intim, mint gondolnánk. Csak a testünkön lévő atomok (molekulák) külső elektronjai „érintkeznek,” a másik tárgyon vagy személyen található ugyan olyannal.

  • Nagyon komolyan gondolom ezt. Tegyük fel, hogy valaki világtalan, és valaki megérinti a karját. Ha úgy gondolja, hogy az a lány (fiú) barátja, érzéki gondolatokat generál. Ha úgy érzi, hogy valamelyik szülője, akkor másfajta érzéseket fog érezni. Ha úgy gondolja, hogy teljesen idegen (és nem nagyon jól néz ki!), akkor alig észleli (ami sokszor megtörténik).

13. Hangsúlyoznom kell azt is, hogy Buddha nemcsak elbátortalanította, hanem a legtöbb esetben megtiltotta, hogy a bhikkhus ilyen szokatlan hatalommal bírjon . Ennek fő okát a Kevata Sutta Buddha magyarázta  Kevatta számára (DN 11). Az angol fordítás ott: “ To Kevaṭṭa (DN 11) ”.

  • Tehát voltak olyan emberek Buddha idején, akik képesek voltak ilyen csodákat tenni olyan speciális technikákkal, mint a „ Gandhāra mágikus trükk” ( gandhārī nāma vijjā ). Mások anariya jhāna révén szokatlan képességeket fejlesztettek ki . Akkor az ilyen emberek letehetik Dhamma buddhát, mondván, hogy "Buddha tanítása nélkül is meg tudom csinálni ezeket a dolgokat."
  • Néhány mágus még ma is csinál ilyen csodákat. Itt egy videó, amelyen a „Criss Angel sétál a vízen” című videó található: https: //youtu.be/sBQLq2VmZcA