Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A harag csomójának lazitasa

2019.12.29

A Harag csomójának lazítása

Thich Nhat Hanh                                                                               

Thich Nhat Hanh megtanítja nekünk, hogyan kell lazítani a harag, a ragaszkodás és a téveszme bilincsén, éberséggel és önmagunk felé irányuló kedvességgel annak érdekében, hogy boldogok legyünk, és kevesebbet szenvedjünk. Ha nem vagyunk képesek átalakítani a bennünk lévő fájdalmat, akkor a boldogság elérése nem lehetséges.

Sokan keresnek boldogságot önmagukon kívül, de az igazi boldogságnak a bensőnkből kell erednie.  Kultúránk azt mutatja, hogy a boldogság a sok pénztől, hatalomtól és a magas társadalmi pozíciótól származik. De ha alaposan megnézed, látni fogod, hogy sok gazdag és híres ember boldogtalan.  Sokan közülük öngyilkosok lesznek.

Buddha idejében a szerzeteseknek és apácáknak nem volt semmi saját tulajdona, kivéve a három ruhát és az egy tálat. De nagyon boldogok voltak, mert volt valami nagyon értékes dolog: a szabadság.

Buddha tanítása szerint, a szabadság legalapvetőbb feltétele; a boldogság. Nem politikai szabadságot értünk ez alatt, hanem mentességet; a mentális formációktól, a haragtól, a kétségbe eséstől, a féltékenységtől és a káprázattól. Ezek a mentális formációk a Buddha által leírt mérgek. Amíg ezek a mérgek a szívünkben vannak, nem lehetséges a boldogság elérése. 

 Lehetünk keresztények, muzulmánok, buddhisták, hinduk, vagy zsidók; annak érdekében, hogy mentesek legyünk a haragtól, gyakorolnunk kell. Nem tudjuk arra kérni Buddhát, vagy Jézust, vagy Istent, vagy Mohamedet, hogy szüntesse meg a haragot a szívünkben. Vannak konkrét útmutatások, hogyan alakítsuk át a bennünk lévő vágyat, haragot és zavart. Ha követjük ezeket az utasításokat, megtanuljuk, hogyan bánjunk a szenvedéssel, és ezzel segíteni tudunk másokon.

A harag csomója 

A tudatunkban léteznek fájdalom-, düh- és a frusztráció blokkok, ezek úgynevezett belső formációk (kialakulások).Azért nevezik őket csomóknak, mert hozzánk kötődnek, és akadályozzák a szabadságunkat.

Ha valaki sérteget minket, vagy valamilyen barátságtalan dolgot követ el velünk szemben, akkor belső formáció jön létre a tudatunkban. Ha nem tudod, hogyan kell megszüntetni vagy átalakítani ezt a belső csomót, akkor az a csomó sokáig ott marad.  És a következő alkalommal, amikor valaki mond valamilyen hasonló jellegűt, akkor a belső felhalmozás erősödik. Mivel a csomók vagy blokkok a belső formációnkban a hatalmat, a bennünk lévő fájdalmat jelentik, ezért meghatározzák a viselkedésünket.

Egy idő után nagyon nehéz lesz átalakítani, vagy megszüntetni a csomókat, és nem tudjuk könnyen szűkíteni ezen kikristályosodott kialakulásokat. A samyojana szanszkrit szó, jelentése; belső felhalmozás. Itt „kikristályosodott” anyagot jelent. De, jelenti azt is, hogy "formálódott."  Minden embernek vannak belső kialakulásai, amelyek gondot okoznak. A gyakorlatban a meditációval tudjuk oldani ezeket a csomókat és megtapasztaljuk az átalakulást és a gyógyulást.

Nem minden belső kialakulás kellemetlen. Vannak olyan kellemes belső formációk, melyek képesek csendesíteni szenvedésünket. Amikor ízlelsz, hallasz, vagy valami kellemeset érzel, akkor ez az öröm erős, belső csomóvá válhat. Amikor az örömöt kereső szándék eltűnik, te hiányolod, és elkezded keresni azt.  Sok időt és energiát fordítasz az élmény újbóli megtalálására. Ha dohányzol, vagy marihuánát szívsz, alkoholt fogyasztasz, és kezded megszeretni azt, akkor történik a belső felhalmozás a szervezetben, és az elmédben. Nem tudod kikapcsolni az elméd, még tovább keresed a vágyott élményt. A belső csomók erősek és te szabályozod őket.

Tehát a belső képződések megfosztanak bennünket a szabadságunktól.

A szerelem egy nagy belső felhalmozás.Ha szerelmes vagy, akkor csak a másik személyre gondolsz. Nem vagy többé szabad.Nem tudsz olyankor semmit sem tenni, nem tudsz tanulni, nem tudsz dolgozni, nem tudod élvezni a napsütést, vagy a körülötted lévő természet szépségét.Csak a szerelmed tárgyára tudsz gondolni. Ezért beszélünk a szerelemről úgy, mint egy balesetről.Nem vagy többé stabil, mert már egy szerencsétlen baleset áldozata vagy.

Így tehát a szerelem is egy belső csomó.

Kétféle csomó van, amelyek elveszik tőled a szabadságot; kellemes vagy kellemetlen. Éppen ezért nagyon kell vigyázni testünkre és elménkre, nehogy ezek a csomók gyökeret eresszenek belénk. Kábítószer, alkohol és a dohány is létrehoz, belső képződményeket a testünkben. A harag, a vágy, a féltékenység, a kétségbeesés létrehozhat belső képződményeket a fejünkben.

 Agresszió képzése

A harag egy belső felhalmozás, és mivel mi szenvedünk ettől, megpróbálunk a lehető legjobb módon megszabadulni tőle. A pszichológusok erre a "önmagad megszerzése a szervezetedtől" kifejezést használják. Azt mondják a harag kiszellőztethető úgy, mint egy füsttel megtelt helyiség kiszellőztetése. Tehát a pszichológusok szerint; amikor a harag energiája felmerül bennünk, akkor szellőztetni kell, menjünk el valahova, zárt helységbe vagy az erdőbe kiabálni és üvölteni.

Például, mint az a gyerek, aki nem mondhat ki bizonyos szavakat. A szülei nem engedik neki kimondani ezeket a szavakat, mert nem tartják egy gyermek szájába valónak. Az ilyen gyerek bemegy az erdőbe, vagy egy elszigetelt helyre, és ezeket a szavakat kiabálja nagyon érthetően, és nagyon erősen, hogy ezzel enyhítse az elnyomás érzését.

Ez is szellőztetés.

Vannak emberek, akik úgy szellőztetnek, hogy ütik a párnát, vagy kiabálnak haragjukban, mérgükben. Ha valaki dühös, és haragját szellőztetve üti a párnát, ezzel veszélyes viselkedést vesz fel. Ez agresszió képzése. Ehelyett, a mi megközelítésünk szerint, a harag energiájának minden alkalommal, éberség és ölelés formájában kell megnyilvánulnia.

A harag feldolgozása gyöngédséggel

Az éberség nem harcol a haraggal vagy a kétségbeeséssel. Az éberségnek, a harag/düh felismerése a célja. Ezt, szem előtt tartva felismerni, hogy mi van a jelen pillanatban.  Az éberség képes annak felismerésére, hogy mi történik jelen pillanatban, a tudatban. "Belélegzem, tudom, hogy a harag/düh felszínre jut benne; Kilélegzem, és mosolygok a haragom/dühöm felé.” Ez nem egy cselekedetnek vagy harcnak az elfojtása. Ez a cselekmény felismerése. Ha egyszer felismertük a haragot, akkor nagyon sok tudatossággal, és sok gyengédséggel öleljük.

Ha hideg van a szobában, akkor bekapcsoljuk a fűtést, és a fűtőtest hullámokban kezdi küldeni a meleg levegőt. A hideg levegő azonban nem hagyja el a szobát, felmelegedik. A hideg levegő, a forró levegő ölelésében felmelegszik, nincs harc közöttük.

 A gyakorlatban is ez történik a haragunkkal. Az, éberség felismeri a haragot, tisztában van a jelenlétével, elfogadja, és lehetővé teszi, hogy ott legyen. Az éberség olyan, mint egy nagy testvér, aki nem fojtja el öccse szenvedését.  Csak egyszerűen azt mondja: "Drága testvérem, én itt vagyok neked." A fiatalabb testvérét a karjába veszi, és megvigasztalja. 

 Pontosan ez a mi gyakorlatunk.

Képzeljünk el egy anyát, aki dühös a gyermekére, és ha az sír, megüti őt. Az anya nem tudja, hogy ő és gyermeke az egy és ugyanaz.  Mi haragszunk az anyára, és segíteni akarunk a babának, dühösek vagyunk, nem harcolunk ellene, és nem semmisítjük meg a dühöt.  A meditálás nem azt jelenti, hogy harcolunk. A buddhizmusban, a meditáció gyakorlatát, az ölelésre, megragadásra és az átalakítása kellene használni, nem a harcra.

A düh és a szenvedés használata

A megvilágosodásunk fejlesztése érdekében, megfelelően kell felhasználnunk a megpróbáltatásainkat, és szenvedéseinket.Olyan ez, mint a lótuszvirág növekedése, nem tudunk márványban, lótuszvirágot nevelni. A lótusz nem tud sár nélküli növekedni.

A meditáció gyakorlása nem különbözteti meg hátrányosan, vagy nem utasítja el a belső formációkat, kialakulásokat. Ne változtassuk át magunkat harctérré, engedelmesen harcoló gonosszá. Kezeljük a megpróbáltatásokat, a haragot, a dühöt, a féltékenységet, sok-sok gyengédséggel. Majd  kialakul bennünk, hogy amikor a harag elér minket, rögtön meg kell kezdenünk a megfelelő légző gyakorlatot: "Belélegzem, tudom, hogy harag van bennem. Kilélegzem, és gyengédséggé alakítom a haragomat." Pontosan úgy viselkedünk, mint egy anya: "Belélegzem, tudom, hogy sír a gyerek. Kilélegzem, és gondját viselem a gyermekem-nek." 

Ez az együttérzés gyakorlata.

 Nem tudod, hogyan lehet együttérzéssel bánni önmagaddal, és azt sem hogyan lehet egy másik személlyel együtt érzően bánni.  Amikor a harag, a düh támad, folytatni kell a légző gyakorlatokat, és megfelelő koncentrációval létre hozni az éberség energiáját. A továbbra is benned lévő haragot gyengéden öleld át az energiával. A harag, továbbra is ott van, de te biztonságban vagy, mert a Buddha benned van, segít neked megfelelően kezelni a haragot.  Az éberség energiája az a Buddha energiája. Amikor a légzés gyakorlatokat végzed és öleled a haragot, akkor a Buddha védelme alatt vagy.  Nem kétséges: a Buddha téged és a haragodat sok együttérzéssel átölel.

Az Éberség energiájának   adása és fogadása  

Ha mérges vagy, és kétségbeesettnek érzed magad, akkor gyakorold a légzés figyelését, gyaloglás közben, ez kiváltja az éberség energiáját. Ez az energia lehetővé teszi, hogy felismerd és elfogadd, megöleld a saját fájdalmas érzéseidet.  És ha az éberség nem elég erős, akkor kérd meg a bátyádat vagy nővéredet, hogy üljön le gyakorolni veled, hogy lélegezzen veled, sétáljon veled annak érdekében, hogy erősítse a Te éberség energiádat.

Az éberség gyakorlása, nem azt jelenti, hogy mindent saját magadnak kell megtenned. Gyakorolhatsz a barátaid segítségével. Ők elegendő éberség energiát generálnak ahhoz, hogy segítsenek az erős felindulások kezelésében.

Képesek vagyunk másokat is támogatni a saját éberségünkkel, amikor ők nehéz helyzetben vannak.  Amikor a gyermekük egy erős izgalomtól fulladozik, akkor megfogjuk a kezét, és azt mondjuk: "Drága egyetlenem, lélegezz. Lélegezz be és ki a mamával, és az apu együtt." Arra ösztönözzük a gyermeket, hogy sétálva meditáljon velünk, gyengéden megfogva a kezét, minden lépésnél segítünk neki megnyugodni. Ha adsz a gyermekednek éberség energiát, ő képes lesz nagyon gyorsan megnyugodni és megölelni indulatait.

Ölelés, enyhíti a Düh okozta szenvedést

Az éberség első feladata annak felismerése, hogy ne harcoljunk. " "Belélegzem, tudom, hogy a harag megnyilvánul bennem. Hello, én kis haragom." "És kilégzés; "Majd vigyázok rád."

Amint felismerjük a dühöt, magunkhoz öleljük azt. Az éberség második feladata annak felismerése, hogy ez egy nagyon kellemes gyakorlat.  Ahelyett, hogy harcolunk ellene, inkább törődünk az érzelmeinkkel. Ha tudjuk, hogyan kell megölelni a haragot, valami meg fog változni.

Olyan ez, mint a burgonyafőzés. Egy lábos vízbe, fedővel lefedve felteszed főni, egy idő után a víz elkezd forrni. A nyers burgonyát  legalább húsz percet kell a tűzhelyen főzni. A harag egyfajta burgonya, és a burgonyát sem tudjuk nyersen elfogyasztani.

Az éberség olyan a haragnak, mint a tűz, a burgonya főzésénél. A harag felismerése az első percekben, majd a felkarolása, és a gyengédség, eredményeket hozhat. Kapsz némi enyhülést.  A harag még mindig ott van, de nem szenvedsz már annyira, mert tudod, hogyan kell vigyázni a babára. Így az éberség harmadik feladata; a nyugtatás, enyhítés. harag ott van, de az ottléte elfogadott. A helyzet már nem zavaros, a síró baba már nincs teljesen egyedül. Az anya ott van, hogy vigyázzon a babára és a helyzetet ellenőrzése alatt tartja.   

Az Éberség, életben tartása

És ki az anya? Az anya az élő Buddha.  Buddha figyelme, megértése, szeretete és gondoskodása bennünk van.  Minden alkalommal, amikor képesek vagyunk éberséget fejleszteni, az a Buddhát valósággá teszi bennünk. Ha a Buddha benned van, akkor nem kell többé aggódnod. Minden rendben lesz, ha tudod, hogyan kell megtartani a benned élő Buddhát.

 Fontos felismerni, hogy Buddha bennünk van. Ha dühösek, rosszindulatúak, vagy kétségbeesettek vagyunk, a Buddha akkor is bennünk van. Ez azt jelenti, hogy lehetőségünk van mindig figyelmesnek, megértőnek és kedvesnek lenni.

Annak érdekében, hogy a bennünk lévő Buddha megérintsen minket, szükségünk van a légzés figyelésének gyakorlásra Szükségünk.  Amikor megérint az éberség elvetett magja, Buddha megjelenik az elménkben és megöleli a haragunkat.  Nem kell aggódnod; csak folytasd tovább a légzés vagy sétálás gyakorlását.  Akkor minden rendben lesz. Buddha méltányolja. Buddha segít, és mélyen a harag természetének mélyére néz. Buddha megérti.  És ez a megértés átalakuláshoz fog vezetni.

Az éberségi energia tartalmazza a koncentrációs energiát, valamint a betekintési energiát. Koncentráció segít csak egy dologra összponto-sítani. A koncentrációtól, a keresett energia erősebb lesz.  

A betekintés, áttörést teremt.  A betekintés mindig rendelkezik a felszabadítás erejével. Ha van éberség, és tudod, hogyan kell életben tartani az éberséget, amellett a koncentráció is jelen lesz.  És ha tudod, hogyan kell a koncentrációt életben tartani, a betekintés is megjön.  Szóval az éberség felismer, megölel és enyhít. Az  éberség segít nekünk, hogy mély betekintést nyerjünk. A betekintés felszabadító faktor.  Ez az, amit szabadon használhatunk, és lehetővé teszi, hogy az átalakítás megtörténjen. Ez a buddhista gyakorlat, a düh felügyeletére.