Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A halál ölelése

2020.01.27

A HALÁL ÖLELÉSE

Annak érdekében foglalkozunk a szenvedéssel, hogy amikor elérkezik a halál pillanata, arra mindig készen álljunk

                                                                                                           Phra. PAISAN VISALO

 

 

Tartalom

 Haldoklási gyakorlat lefekvés előtt…

Elmélkedés a halálról, különböző alkalmakkor..

Emlékeztetők a halálra….

Egyéb tevékenységek a halál előkészítésére…

Elmélkedés a haldoklásról és a halálról..

 

Élet és halál, valójában egy és ugyanazon dolog.Többé-kevésbé olymódon fogunk meghalni, mint ahogyan élünk. Ha tudatlanságban éltünk, a végső pillanatot valószínűleg haláltusával töltjük anélkül, hogy bármit is éreznénk a békéből és a szeretetből. De, ha folyamatosan, érdemeket és önismeret gyakoroltunk, képesek leszünk a békés elmúlásra, éber állapotban egészen az utolsó leheletig.

Az élet állandóan ráébreszt minket a halál gyakoriságára. Mindig készen kell állni arra, hogy szembenézzünk a halállal. Még akkor is, ha az elme még nem érzi magát készen erre, akkor minden nap tovább képezhető. Az ember akkor teljesíti legjobban kötelességét, miután elfogadta, hogy a bizonytalanság csak élet velejárója.

Számos módszer létezik a halál vagy a haldoklás szemléletének ápolására. Csak egy gondolat az, hogy előbb vagy utóbb mindannyian meghalunk, az egyik cél a rendelkezésre álló idő maximalizálása. Azonban a legtöbb ember számára az ilyen emlékezés nem elegendő. Lehet, hogy egy ideig izgatottak, ám életük végül ugyanolyan szokásokba esik vissza, amikor ismét elkényezteti őket a munka vagy a szórakozás, miközben elfelejtik azt, ami az életükben a legfontosabb.

 A halál mérlegelésének egyszerű módja annak elképzelése, hogy mi történhet velünk, ha valóban meghalunk. Mit veszítünk? Kinek hiányoznánk? Fájdalmak merülhetnek fel azokban, akik azt gondolják, hogy még nem állnak készen a halálra. De egy ilyen kellemetlen helyzet segíthet abban, hogy jobban felkészüljenek és gyakoroljanak a fennmaradó idő alatt, hogy megbirkózzunk a szenvedéssel, amikor a veszteség pillanata eljön.

Itt van néhány ötlet a halállal és a haldoklással kapcsolatos elgondolásokról.

 Haldoklási gyakorlat lefekvés előtt

A nap végén, eljön az elme és a test pihenésének ideje, ez jó lehetőség, hogy tükrözze az elkerülhetetlen halált. A haldoklás folyamatának gyakorlata olyan, mintha ebben a pillanatban szembe kerülnénk a halállal. A megfelelő testtartás, hogyan feküdjön le és pihentesse testének minden részét, a fejét, és különösen az arcát. Lélegezzen be-, és ki szabadon.  Érezze az orra hegyét és a be-.és ki-légzés lágyságát. Tegyen le minden gondolatot, legyen az múltbeli vagy jövőbeni.

Amint az elme megnyugszik, gondolj arra, hogy közeledünk a halálhoz. Csak azt nem tudjuk, mikor következik be. Lehet, hogy a ma este az utolsó számomra. A holnap talán soha nem jön el. Gondolj bele milyen, amikor a lélegzet feloldódik, és a halál megérkezik. A szívverés leáll.  A test már nem tud mozogni, majd hideg és merev lesz.

Akkor gondolj arra, hogy minden megszerzett és megőrzött értékes anyag nem lesz többé a miénk. Valaki máshoz fognak tartozni. Nem tehetünk velük semmit. Amit kedvesnek tartottunk, felügyelet nélkül hagyjuk.

Sőt, nincs többé esélyünk beszélgetni gyermekeinkkel vagy szeretteinkkel. Minden, amit velük szoktunk csinálni, a múlt lesz. Többé nem leszünk képesek meglátogatni a szüleinket, és nem tehetünk többet értük. Nincs idő sem búcsút mondani, sem bocsánatot kérni azoktól, akiket megbántottunk.

Az összes munkát abba kell hagyni, még azokat is, amelyek még nem fejeződtek be. Többé már nem végezhetünk további felülvizsgálatot. Bármennyire fontos is a munka, azt el kell hagyni. Ugyanez vonatkozik minden felhalmozott tudásunkra és tapasztalatunkra  mindannyian eltűnnek velünk.

Minden hírnév, hatalom eltűnik és támogatóink is elengedik kezünket. Nem számít, mennyire vagyunk hatalmasak, ezen dolgok egyikét sem tudjuk magunkkal vinni. Ne várjuk el, hogy az emberek azután is továbbra dicsérnek minket, miután meghalunk. Végül még a nevünket is elfelejtik.

Ahogy ezen gondolkodunk, figyeljük meg érzéseinket. Aggódunk, sajnáljuk, vagy ragaszkodunk ezekhez? Készen állunk-e elfogadni ezeket a veszteségeket? Ha nem, mi okozza még mindig izgatottságunkat? Az ilyen elmélkedés segít felismerni, hogy van néhány dolog, amit meg kell tennünk, de még nem tettünk meg (vagy eleget megtettünk). Vagy vannak olyan dolgok, amelyekhez még mindig erős kötődésünk van. Ez a tudatosság felszólít bennünket a fontos, de gyakran figyelmen kívül hagyott dolgok elvégzésére, valamint a szabadon bocsátás művészetének gyakorlására.

A halál mérlegelése több alkalommal

Valójában a nap folyamán bármikor mérlegelheted a halált. Autóval, hajóval vagy repülővel utazva mindig készülj fel. Ha valami nem kívánatos esemény történik a következő néhány másodpercben, hogyan kell szembenéznünk ezzel? Mit gondolnánk először? Készen állunk arra, hogy feladjuk mindazt, amelyhez akkor kapcsolódunk?

Amikor elhagyod a házat, gondolj rá, hogy ez lehet-e az utolsó utad, és lehet, hogy nem tudsz visszatérni, hogy újra megismerd szüleidet, szeretett gyermekeidet vagy unokáidat. Van még valami, amit megbánhattunk, amit még nem fejeztünk be? Vannak olyan konfliktusok, amelyeket szeretnénk megbeszélni? Ez a tudatosság arra ösztönöz bennünket, hogy próbáljuk jobban kezelni a családunkat, és ne engedjük, hogy bizonyos kérdések csak a jövőben oldódjanak meg - ilyen nap soha nem fordulhat elő.

Az újságok olvasása, különösen a balesetekről vagy katasztrófákról szóló jelentések, megfelelő alkalmat adnak az élet bizonytalanságának mérlegelésére. Figyelem nélkül bármi megtörténhet; az emberek bármikor meghalhatnak. Próbáld meg elgondolkodni, hogy ugyanez megtörténhet velünk is. Képesek leszünk szembenézni ezzel? Készen állunk a halálra?

Egy temetésen való részvételkor emlékeztetni kell magunkat a halál veszélyére. Nemrég az elhunyt is sétált és úgy mozgott, mint mi. A jövőben mindannyian ott fogunk feküdni, ahol ő, és nem tudunk semmit magunkkal vinni, kivéve a jó vagy rossz tetteink hatásait.

A legjobb dharma tanár az előttünk álló koporsóban lévő test. Megpróbálj felébreszteni minket az élet kényeztetéséből és az óvatosságból. Aki azt hiszi, hogy van még néhány éve, akkor újra kell gondolnia, amikor részt vesz egy gyermek vagy tinédzser temetésén. A hatalmukba merülteknek tisztában kell lenniük azzal, hogy bármennyire "nagyok is voltak", mindenki kisebb lesz, mint a koporsó, amely a testét tartalmazza.

Hasonlóképpen, amikor beteglátogatóba megyünk, ne felejtsük el, hogy testünk egy nap, hasonló állapotban lesz. A beteg, különösen a gyógyíthatatlan beteg, olyan, mint a dharma tanárunk. Bármilyenek is a reakciói - szorongó, traumatikus, kétségbeesett - tanítanak minket, hogyan kell felkészülnünk, hogy amikor a kammánk beteljesedik, ne szenvedjünk annyira, mint ő. Az olyan beteg, aki békében van, és a látszólagos fizikai fájdalom ellenére képes fenntartani érzelmét, szintén példákat mutat nekünk, hogyan kell felkészülnünk, különösen akkor, ha még mindig jó állapotban vagyunk.

A tudat betegség idején történő megtartása ugyanolyan, mint az agyunk megtartása, amikor a halál előtt állunk. Tehát gondolj arra az időszakra, amikor betegek leszünk az olyan, mint egy gyakorlat a halálra való felkészüléshez. A betegség olyan, mint az első néhány lecke, mielőtt továbbjutunk a legnehezebb szintre, ha nem tudjuk kezelni a betegséget, hogyan tudunk szembenézni a halállal?

 Emlékeztetők a halálra

Bármit alkalmazhatunk mindennapi életünkben, hogy emlékeztessen minket a halálra. Ez a körülményektől és a kreativitásunktól függ.

Néhány tibeti meditációs mester vizet önt a szemüvegére, és az aljával felfelé ágya mellé teszi. Ezt azért teszik, mert nem lehetnek biztosak abban, hogy a következő napon fel fognak ébredni és újra használni fogják az szemüveget. A rituálé így emlékeztetőként szolgál a mestereknek, hogy a halál bármikor elérheti őket.

Később egy thaiföldi író megismerte ezt a történetet és alkalmazta: Minden este lefekvés előtt gondoskodik arról, hogy minden edényt alaposan megmossanak. Tehát ha álmában meghal, nem maradna piszkos edény, ami terhet jelentene másoknak - mondta.

Egy 55 éves férfi márványokat használt a halál emlékeztetőinek. Minden márvány körülbelül egy hét él. A férfi kiszámította, hogy ha elérné az átlagos élettartamot, amelyet körülbelül 75 évesnek tekintenek, akkor kb. 1000 hete lenne még hátra. Tehát vásárolt 1000 golyót, és egy műanyag dobozba tette. Minden héten kivett egy golyót a dobozból. A golyók csökkenő száma emlékezteti őt, hogy napjai számozottak. Emlékezteti őt a közeledő halálra, amely lehetővé teszi számára, hogy a legfontosabb dolgokat válassza.

Mindenki választhat különféle emlékeztetőket, napkeltét és napnyugtát, egy rügyben megjelenő virágot, ami virágzik, és végül elhervad, vagy egy levelet, amely egy faágról származik, és végül a földre esik. Ezek mind emlékeztetnek bennünket az élet átmeneti jellegére. Buddha egyszer azt javasolta, hogy az életet ne különítsük el a természettől, mivel minden átmeneti jellegű, mint a saját létünk.

Egyéb tevékenységek a halálra történő felkészüléshez

  Kipróbálhattuk az általunk szeretett emberek és javaink elengedését. Válasszon hét tárgyat, ezek lehetnek emberek, kedvtelésből tartott állatok, vagy olyan dolgok, amelyek kedvesek számunkra. Ezután, kérdezze meg magadtól, hogy ezek közül kénytelen-e feladni egy dolgot, és ha igen, melyik lenne az a dolog. Majd folytassa a fennmaradó hat objektum mindegyikével. Képzeljük el, hogy kellemetlen helyzetben vagyunk, például tűz, földrengés vagy baleset előtt állunk, amely arra kényszerit minket, hogy elveszítsük minden kedvelt tárgyunkat. Mit választanánk, mit tartanánk meg? És mit adnánk fel?

Egy ilyen gyakorlat megtanítja nekünk, hogyan engedjük el bármit. Segít nekünk áttekinteni a saját értékrendünket, hogy felfedezzük, mit tartunk életünkben a legfontosabbnak. Néhányan azt tapasztalhatják, hogy szeretik és aggódnak kutyájukért, mintha a testvérük lenne. Mások hajlandók lesznek mindent feladni, csak a kedvenc babáikat nem. Mások a számítógépüket választanák utolsó elemként, amit feladnak. Lehet, hogy felfedezünk magunkban valamit, amiről még nem tudtunk, majd megpróbálhatunk alkalmazkodni a változó körülményekhez. Mindez döntő jelentőségű a halálra való felkészülés során, mivel végül mindent el kell veszítenünk, úgy ahogy van. Valójában, még akkor is, amikor még élünk, bizonyos dolgok vagy emberek elvesznek, eltűnnek mellőlünk. Gyakran anélkül, hogy mi választhatnánk meg azt, mit szeretnénk megtartani, és mit szeretnénk elveszíteni.

Elmélkedés a haldoklásról és a halálról

 Egy példa az imára, amelyet minden este lehet mondani, hogy emlékeztessen minket az élet átmeneti jellegére:

"Miközben be- és kilélegzel, próbáld megtartani az elmédet nyugodt és békés állapotban.

Képzelj magad elé egy gyönyörű virágot. Ezután, képzeld el, hogy ugyanaz a virág elkezd hervadni, egyenként elveszíti minden szirmát. Lassan elhalványulnak az egyszer káprázatos színei, amíg az egész virág végül élettelenné válik.

Képzelj el egy gyönyörű táj hajnali látványát. Milyen gyönyörű az egész ég, a nap első lágy fényében? Majd gondolj arra a helyre délben, amikor a nap a legerősebb. Az idő fokozatosan telik, amíg a fény ki nem alszik, és végül minden feloldódik a sötétségben.

Tedd el ezeket a képeket magadba. A létünk olyan, mint a virág, amely egy nap elhervad. Vagy olyan mint a nap, amelynek minden nap el kell hagynia az eget, mindannyiunknak előbb vagy utóbb el kell hagynunk a Földet.

Mindannyiunknak el kell hagynunk ezt a Földet. Senki sem tudja, mikor jön el annak az ideje. Talán jövőre. Talán a következő hónapban. Vagy holnap.

Képzeljük el, hogy ma van az utolsó nap, amelyet ezen a Földön fogunk tölteni. Többé nem lesz holnap a számunkra. A holnap eljöveteléhez testünk már nem fog lefeküdni, és már semmit sem képes érzékelni, még a saját lélegzetet sem.

Képzeljük el, hogy az elmúlt néhány órában, akivel találkoztunk, beszélgettünk és nevettünk, akik mindig is részei voltak életünknek, nem fogjuk többé látni. Nincs kivétel.

Képzeljük el szüleink, gyermekeink, testvéreink képet, akikkel mindennap találkoztunk. A következő néhány órában mindet el kell hagynunk. Képzeljük el kedves arcukat. Hamarosan eljön az ideje, hogy távozzunk körükből. Képzeljük el, hogy hamarosan el kell hagynunk az összes barátot. Többé nem láthatjuk őket.

Gondolj arra, mi történt ma reggel. Kiket láttunk? Mit csináltunk? Gondolj arra az időre, amikor ma reggel reggeliztél.

Gondolj arra az időre, amikor elmentünk gyermekeinkkel az iskolában. Gondolj csak a barátokra, akikkel a megszokott helyen találkoztatok.

Gondolj azokra az értékekre, amelyeket a munkáddal megszereztél. Hogy szerezted meg őket. A ház, autó, ékszerek, pénz, mindent, amit kedvesnek tartottunk. Hamarosan fel kell adnunk mindent, amit valaha birtokoltunk.

Gondolj minden olyan munkára, amelyet az évek alatt megszerettél, és azokra is, amelyeket szerettél volna. Bármi legyen is, most már nem lesz lehetőséged pótolni vágyaid. A munkáidat, amelyek még megmaradtak, azokat sincs időd befejezni.

Hamarosan eltűnik az a világ, amelyet egész életünkben ismertünk. Semmi nem marad. Semmi sem. A lényeg az, hogy egész életünk a következő néhány órában véget ér.

Most gyere vissza, hogy felfedezd a pillanatnyi érzéseidet. Hogyan érezzük magunkat most? Félünk? Gondold meg ezt a félelmet. Érzed. Nyugtázod. Pontosan mitől félünk? Hol van valójában ez a félelem? Vedd át ezt a félelemnek nevezett érzést. Gondosan figyeld meg saját reakcióidat.

Aggódunk valami miatt? Mit gondolunk, mit a legnehezebb hátrahagyni? Apánkat és anyánkat?  Szeretteinket? Gyermekeinket? Barátokat? Jólétet? Munkát?

Tartsd ezeket továbbra is a szívedben. Gondolj csak arra, ha minden, amit gondolunk, hozzánk tartozik - valójában azok a miénk? Elvihetjük őket? Vagy csak gondozásunk alá helyeztük őket, de csak egy ideig. Most itt az ideje, hogy elhagyjuk őket, hogy mások vigyázzanak rájuk, és kihasználják azokat.

Most itt van az ideje, hogy a munkánkat feladjuk. Ideje másoknak folytatni. Elegendő örökséget hagyunk ezen a Földön. Most azok a Föld részei, és nem a miénk. Már nem azok, amelyek miatt aggódnunk kellene.

Volt szerencsénk egy ideig együtt élni szüleinkkel, gyermekeinkkel, testvéreinkkel és mindenki mással, akiket szerettünk. Megtettük azt, amit meg kellett tennünk. Itt az ideje, hogy távozzunk. Ne aggódj, hogy nem lesznek képesek nélküled élni. Korábban is hagytuk őket egyedül. Az egyetlen különbség az, hogy ebben az időben hosszabb időre el kell hagynunk őket, mint korábban.

Hamarosan el kell hagynunk ezt a testet. Ez a test nem a miénk. Kölcsönvettük a természetből.

A testünket szüleinktől ingyen kaptuk. Eljött az ideje visszatérni a természetbe. Itt az ideje, hogy ez a test visszatérjen a természet mind a négy eleméhez - a Földhöz, a vízhez, a szélhez és a tűzhöz.

Itt az ideje, hogy eltüntessünk minden bűntudatot, szorongást és megbánást. Ne hagyd, hogy ezek az érzések terheljék a szívedet. Még nem késő megbocsátást kérni. Most kérjük, hogy mindenki bocsásson meg, akit egyszer megsértettünk vagy megbántottunk. Legyünk szabadok, mentesek az egymással szembeni ellenségeskedéstől.

Ha továbbra is haragot vagy bosszúálló érzelmeket táplálunk néhány ember iránt, adjuk fel ezeket az érzéseket. Ne hagyd, hogy a betegségek belülről felemésszenek. Bocsáss meg nekik. Bocsáss meg mindenkinek, aki szenvedést okozott neked. Szabadítsd meg szívedet a gyűlölettől és a haragtól. Hagyd, hogy mindenki békében éljen.

Végül hagyj fel mindennel. Adj fel mindent, önmagadat is beleértve. Valójában nincs semmi, amit a miénknek lehetne gondolni, még az a dolog sem, amit "enyémnek" hívtunk. Nem igazán a miénk. Adj fel az én fogalmához fűződő minden kötődést. Ne gondolj arra, hogy mi fog történni veled, milyen formában fogsz újraszületni. Ne felejtsd el, hogy bármi is lesz, az szenvedés [újabb oka]. Nincs mit megfogni, megtartani. Adj fel mindent, legyen az a múlt vagy a jövő. Tartsd szem előtt a béke, az üresség és a teljes szabadság boldogságának állapotát."