Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Valódi intimitás

2020.03.19

Ronya Banks

Valódi intimitás a figyelmes kommunikáció révén

Először is, figyelj!

A figyelmes, empatikus hallgatás az egyik legnagyobb ajándék, amelyet egymásnak kínálhatunk. Ha figyelmesen hallgatunk, akkor a párbeszédeket valódi kapcsolatokká alakíthatjuk. A hiteles kapcsolat létrehozása lehetővé teszi a kapcsolatok fejlődését és virágzását.

Sokan közülünk inkább - vagy legalábbis úgy tűnik -  beszélnek a hallgatás helyett. Van egy pont, amelyen át akarunk jutni, és erre összpontosítunk. Amit a másik személy mond, kevésbé fontos, mint hogy meggyőzzük őt véleményünk helyességéről. Tehát, amint a másik beszél, megismételjük a válaszokat. Előfordulhat, hogy  partnerünk türelmetlenné válik a beszélgeté-sünk felé.

Az eredmény?  A párbeszédben részt vevő partnerünk nem érzi magát „hallottnak”.  Ez az egyik leggyakoribb panasz, amit hallottam. Nem produktív beszélgetések során az egyik vagy mindkét résztvevő frusztrált érzést tapasztal, hogy a másik nem igazán hallgatja. És ha nem érezzük magunkat meghallva, akkor tisztelve sem érezzük magunkat. Elveszítjük kapcsolati érzésünket a másikkal szemben, és elszigetelteknek érezzük magunkat - még egy kétirányú párbeszéd során is. A kommunikáció lebontása itt kezdődik.

Ha valóban úgy érzi, hogy valami fontos van a kommunikációban, akkor először hallgassa meg. Csak a teljes figyelmünk felkínálásával remélhetjük, hogy elősegítjük az együttműködés érzetét és a kölcsönös vágyat a közös alap elérésére.

Hogyan figyelj figyelmesen

A figyelmes gondolkodást gyakorolja. De ha szem előtt tartja a következő lépéseket, akkor jó úton járhat, a másokkal való ügyesebb kapcsolattartáshoz. Fontos beszélgetések előtt érdemes átnéznie az alábbi lépéseket annak érdekében, hogy a legfontosabb dolgokat szem előtt tartsa.

  1. Ne csinálj mást . Minden olyan tevékenységet abba kel hagyni, amely nem része a beszélgetésnek. Mindent tegyen le erre a időre. Most nem kell mást csinálnia. 
  2.  Tudatosan formálja a hallgatás szándékát. Koncentráljon arra, hogy teljes figyelmét a beszélgető partnerére fordítsa. 
  3.  Figyeljen teljes figyelmével.  Adja meg partnerének, figyelme középpontjába helyezi. Fenntartja a szemkontaktust. Ha ezt időnként túl intenzívnek érzi, akkor szemét partnere ajkához mozgathatja. Mutasson teljes tudatosságot a hallott szavak megértésében. Ha elméje elkezdi reagálni, emlékeztesse magát, hogy ne tegyen semmit, csak hallgasson. Lehet, hogy ezt újra és újra meg kell tennie; ez normális. Fontos az, hogy ezt megpróbálja. Ne feledje: nem kell semmit mondania. Csak hallgasson, amíg a másik nem fejezi be mondandóját.
  4. Fókuszban a megértés. Mutassa meg, hogy motiválva van a másik megértésében. Ne adja fel a hallgatást, mert úgy gondolja, hogy a másik „eljutott” mondanivalójának végére. Minél nagyobb a megértés vágya, annál mélyebb lesz a hallgatása.
  5. Bővítse a tudatosságát.  Amikor a másik szavaira összpontosít, vegye figyelembe az arckifejezéseket és a testbeszédet is. Az arc és a test gyakran nem csak a szavakkal beszél. Figyelje meg saját testérzetét is, amikor hallgat. Időről időre figyeljen olyan érzések felismerésére, amelyek  Önnél esetleg nem tudatosak. Például a mellkas vagy az állkapocs összeszorulása, türelmetlenséget jelezhet. A nehéznek érzett fej jelezheti a fáradtságot vagy az érdeklődés elvesztését a beszélgetés iránt. Próbáljon meg mély belélegzést végezni az energia növelése érdekében. 

 Hogyan kell gondosan beszélni

  1. Lépjen be a szünetbe. Amikor a beszélő szünetet tart. Miközben tartja a szemkontaktust, óvatosan hagyjon néhány másodperc szünetet, majd vegye fel újra a szemkontaktust anélkül, hogy ki kellene töltenie mással a helyét.
  2. Ismételje meg a másik üzenetét. Most neked kell szólni. Kezdje azzal, hogy hallja, amit a másik mondott. Adjon egy kerek összefoglalót arról, amit hallott, aztán kérdezze meg, hogy erre gondolt-e.
  3. Figyeljen figyelmesen a válaszra. Néha az, amit gondol, hogy hallott, nem feltétlenül jelenti azt, amit a másik megpróbált mondani. Lehet, hogy hallotta, de félreértette. Ezért figyelmesen hallgassa meg a másik válaszát, ha megpróbálja ezt tisztázni.
  4. Frissítse a pontjel-összefoglalót. Mondja el ismét a másiknak, amit hallott, és hogyan lehetne tisztázni.
  5. Hozz létre könyörületet . Az együttműködési szándék a fontos, nem pedig beszélgető partnerének meggyőzése. Mutassa ki megértését és együttérzését a másikkal szemben. Egy együtt érző válasz gyakran egyszerűen csak csend, fejbólintás vagy csak néhány szó. Ha felismeri, hogy a másik ideges, közvetítsen empátiát és együttérzést az általa tapasztalt fájdalom iránt. Ha viszont a beszélgetőpartnere izgatott vagy boldog, próbálkozzon osztozni örömében.

Egy együtt érző, figyelmes válasz nagyszerűnek tűnhet, ha a saját érzelmeid őszinték. De a figyelmes hallgatással kezdve megteremti a színpadot egy könnyebb, együtt érzőbb reakcióhoz. Teljes figyelme nem csak lehetővé teszi a másiknak, hogy meghallottnak és tiszteltnek érezzék magukat, hanem a saját elméjét is könnyebben hozza az együtt érző helyzetbe.

A könyörületes kommunikáció hatalma

Itt van egy személyes tapasztalat arról a hatalomról, amelyet az éberség előidézhet a kommunikáció során. Önkéntes munkát végzek a hospice számára. Volt egy úriember, akit meglátogattam, aki kezdetben nagyon félt a közelgő halálától.

Ahogy meglátogattam, teljes figyelmet fordítottam rá, miközben elmondta nekem az életét és a jelenlegi félelmeit. Leginkább csak hallgattam. Nem próbáltam tanácsot adni vagy azt mondani neki, hogy ne aggódjon.

Az nap, amikor az utolsó látogatásom során láttam őt, megköszönte, hogy meghallgattam. Azt mondta, hogy meghallgatása folyamán tanúja voltam a halál félelmének. Azt mondta, készen áll a távozásra. Néhány órával aznapi látogatásom után meghalt.

Tehát figyelj tovább. Beszélj kevesebbet. Figyelj, mintha a másik ember élete attól függene. Ezeket betartva meg fog lepődni a másokkal való kapcsolat mélységében.