Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy haldokló buddhista lelki szükségletei

2020.04.22

Ven. Pende Hawter 

EGY HALDOKLÓ BUDDHISTA LELKI SZÜKSÉGLETEI

       Bevezetés

 Egy haldokló buddhista lelki szükségleteinek megvitatásánál néhány kulcsfontosságú pontot több szempontból meg kell vizsgálnunk, nevezetesen:

  •  hogyan értik az élet rövidségét és értékességét,
  •  hogyan segíthetünk önmagunknak és másoknak a halál idején,
  •  mi történik a halál után.
  •  buddhista elképzelés a lélekről.

 

Gondolatok a halálról

 Előnyünkre válik, ha megértjük az élet rövidségét és értékességét valamint azt, hogyan kell értelmesen gondolkodnunk azon a tényen, hogy a halál az biztos és csak a halál időpontja a bizonytalan. Ezek a dolgok természetesnek tűnnek, és mi csak ritkán szemlélődünk ezeken az igazságokon.

Például, amikor a halálon szemlélődünk, azt gondoljuk:

1) Nincs rá mód, hogy elkerüljük a halált (senkinek sem),

2) Az élet véges, kérlelhetetlen határral, és minden pillanat közelebb visz minket életünk végéhez,  

3) A halál, váratlan időpontban és egy pillanat alatt jön, (éppen akkor, amikor nagyon kevés időt szentelünk az életünkből a lelki gyakorlatra).  

Amikor elmélkedünk a halál időpontjáról, elemezzük a következő tényeket:

1) Élettartamunk időtartama bizonytalan - az idős emberek a fiatalok előtt halnak meg; a betegek az egészségesek előtt, stb.

2) Sok ok és körülmény okozhat halált, de kevés van, amely támogatja az élet fenntartását.

3) A gyenge, és törékeny testünk hozzájárul az élet bizonytalanságához -Testünket könnyen megsemmisítheti betegség vagy baleset.

Ezek a tények segíthetnek felismerni, hogy az élet rövid és értékes, és nincs elvesztegetni való időnk. .Az jó, ha minden nap emlékeztetjük magunkat ezekre a tényekre. Nagyon hasznos lehet, ha minden nap a felkeléskor azt mondjuk magunknak; „Lehet, hogy ez az utolsó nap az életemben, hadd éljek tehát úgy, ami mérvadó, és hasznos lehet a többiek számára, stb."

Az is nagyon hasznos, ha elgondolkodnánk azon, hogyan reagálnánk például arra, ha azt mondanák nekünk; ”Már csak 3 vagy 6 hónapot fogsz élni”. Milyen kérdéseket tennénk fel magunknak;

  •  Kész vagyok meghalni?
  • Milyen befejezetlen ügyem van?
  •  Mit akarok még megtenni, vagy elérni a hátralévő időben?
  •  Változtassak a fontossági sorrendeken?
  •  Mi tud nekem segíteni a halál idejében?
  •  vagy tegyem azt: "az élet minden napján éljek úgy, mintha az lenne az utolsó!”  

A másik elmélkedési téma, annak megfontolása, hogy mi segíthet nekünk a halál időpontjában.  A válaszból kiderül, hogy:

 1) a világi javak; mint a vagyon, pozíció, vagy pénz már nem segít rajtunk.

2)  rokonok és barátok nem tudják megakadályozni halálunkat, és nem halnak velünk.

3) még a saját drága testünk sem segít nekünk, és mi ezt magunk mögött hagyva eltávozunk.

 Így végső soron az egyetlen dolog, ami segíthet, az a tudatunk; a szellemi állapotunk vagy lelki fejlettségünk.

Karma és az elme

 Hogy van ez? 

 Buddhista hit, hogy minden cselekvést; a testbeszédet, a beszédet és a gondolatokat, az elme hozza létre, és ezek a cselekvések finom lenyomatokat hagynak az elménkben. E lenyomatok rendelkeznek azzal a potenciállal, hogy valamikor a jövőben beérnek, és boldogságot vagy szenvedést eredményeznek, attól függően, hogy a cselekedet jó vagy rossz volt. Ezek a lenyomatok az elménkben maradnak, egészen addig, amíg megérnek, vagy amíg nem tisztítottuk meg elménket lelki gyakorlatok által.  Ez a folyamat; a Karma Törvénye néven ismert.

. Az elme maga alaktalan, formátlan, színtelen, és az a képessége, hogy ismer, vagy megismer minden jelenséget.  Ez az alapvető természete. . Az elmének is különböző szintjei vannak - a durva, a finom, és nagyon finom. A nagyon finom elme nagyon világos és általában csak a halál időpontjában vagy egy fejlett meditációs gyakorlat során megtapasztalható. A tetteink lenyomatát (karmikus lenyomatok) a nagyon finom elme tárolja.

Halál, köztes állapot és újraszületés  

A halál idején, a test és az elme egy bomlási folyamaton megy keresztül, ahol a 25 pszicho-fizikai összetevő fokozatosan elveszíti képességeit és funkcióját[1]  Ez a folyamat az oldódás, amelyhez külső és belső jelek kapcsolódnak. Ez a folyamat, a légzés megszűnése után is még legfeljebb 3 napig tart.

 E folyamat során az elme egyre inkább finomabb és világosabb lesz, amíg végül eléri a lényeget "a halál tiszta fényét", ahol körülbelül 9-szer nagyobb a világosság, mint a normál ébrenléti állapotban. Ekkor az elme elkülöníti a szervezettől az éppen elmúlt életet és a korábbi életeket, azok minden finom lenyomatát.

 Ez a nagyon finom elme vagy tudatosság, valamint az a nagyon finom szél, amelyen keresztül halad, egy közbenső állapotban (bardo) létezik, amelynek finom (nem fizikai) teste van, amely szilárd tárgyakon mozoghat, bárhová utazhat, csak arra a helyre gondolva, stb. A közbenső állapot ebben az állapotban legfeljebb 7 hétig marad, amely időtartamra általában megfelelő újjászületési hely található. Ezt az újjászületési helyet a karma ereje határozza meg, amikor a közbenső állapot meghal, és a tudat ellenőrzés nélkül halad az újraszületés helyére. A tudat a fogamzás pillanatában vagy annak közelében belép a megtermékenyített tojásba, és megkezdődik az új élet.

Ebben az egész folyamatban a lelkiállapot a halál időpontjában döntő jelentőségű, mert ez határozza meg a helyzetet, amelyben az ember újraszületik. Ha az elme nyugodt és békés, és a halál pillanatában pozitív gondolatokkal teli, ez jó előny lehet a boldog újraszületéshez. Ha azonban az elme harag állapotban van, erős vágya van, vagy félelmetes stb., ez hajlamosít egy boldogtalan vagy alacsonyabb szintű újraszületésre.

A halál pillanatában felmerülő elme általában az, amelyhez a személy a legjobban hozzászokott. Az emberek hajlamosak jellegzetesen meghalni, bár ez nem mindig így van. Tehát a buddhista hagyományban hangsúlyozzuk, hogy most van a halálra való felkészülés ideje, mert ha fejleszteni fogjuk és elsajátítjuk az elménket, és sok pozitív okot hozunk létre, akkor a halál idején nyugodt és ellenőrzött tudatunk lesz, félelem nélkül. Valójában egész életünk a halálra való felkészülés, és azt mondják, hogy egy spirituális gyakorlónak az a jele, hogy a halál időpontjában nincs megbánása. Ahogyan egy barátom a közelmúltban mondta, amikor meghallotta ezeket a fogalmakat: "Talán itt az ideje, hogy elkezdjem a döntőt!"

A haldoklás lelki szükségletei  

A haldoklás lelki szükségleteinek mérlegelésekor alapelv az, hogy tegyen meg mindent, amit megtehet annak érdekében, hogy nyugodt és békés elme mellett, a legfontosabb szellemi / pozitív gondolatok mellett tudjon a haldokló meghalni. Ennek oka az a vélemény, hogy a halál idején fennálló lelkiállapot létfontosságú, és fontos szerepet játszik annak meghatározásában, hogy mi fog történni az emberrel a halál után.

Tehát függetlenül attól, hogy orvos vagy ápolónő vagyunk-e a fájdalom és más szorongó tünetek enyhítésére és a család megnyugtatására, az érzelmi kérdések megoldását segítő tanácsadó, a vallási miniszter szellemi tanácsadást nyújtó vagy egy önkéntes, aki társulást és támogatást kínál a haldokló személynek és szeretteinek ezek közül mindannyian jelentősen hozzájárulunk ennek a nyugodt és békés lelkiállapotnak a megszerzéséhez.

A lelki típusok szerinti kategorizálás

Ezen az alapelven belül többféle módon kategorizálhatjuk az embereket, amelyek segítenek meghatározni a szükséges szellemi támogatás típusát:

Tudatos vagy tudatlan?

• ha tudatánál van, akkor elvégezheti velük a gyakorlatokat, vagy rávehetjük őket a végrehajtására

• ha eszméletlen, akkor nekünk kell elvégezni a gyakorlatokat

Van az adott személynek vallásos meggyőződése vagy sem?

• ha vallásos, emlékeztesse a haldoklót a vallási gyakorlatra

• ha nem vallásos, ösztönözze a haldoklót pozitív gondolatokra, vagy emlékeztesse őt pozitív cselekedeteire.

A spirituális hittel rendelkezők számára előnyös, ha szellemi tárgyak vannak körülöttük, pl. oltár, rózsafüzér, képek szellemi tanárukról, vagy spirituális zene lejátszására, vagy füstölő égetésére stb., - bármi emlékezteti a haldoklót a szellemi gyakorlására. Az is jó, ha beszélünk velük a szellemi gyakorlatról, imádkozunk velük és így tovább. Egy eszméletlen ember számára mondjunk jó imákat, mantrákat stb. Szavakkal szaladni a fülükbe.

Ha valaki nem rendelkezik lelki hittel, akkor hasznos emlékeztetni őket az életükben tett pozitív dolgokra, vagy olyan pozitív tulajdonságokra, mint a szerelem, az együttérzés és a kedvesség.

Fontos, hogy elkerüljük a haldokló személy számára nem megfelelő vagy nem kívánt vallási tevékenységeket. Valaki, aki az ágy végénél áll, imádságot mormol, az bosszantó lehet. Láttam egy olyan halálos ágynál történt megváltási kísérletet, amely nagymértékben feldühítette a haldoklót.

Az alapvető cél az, hogy elkerüljék azokat a tárgyakat vagy embereket, amelyek erős kötődést vagy haragot keltenek a haldokló szemében. Lelki szempontból kívánatos elkerülni az érzelmek hangos bemutatását a haldokló jelenlétében. Emlékeztetnünk kell magunkra, hogy a haldoklás folyamata nagy lelki jelentőséggel bír, és nem akarjuk zavarni a haldokló személy tudatát, amely egyre tisztább és finomabb állapotban van. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy lehetővé tegyük az ember számára, hogy nyugodt / boldog / békés hangulatban haljon meg.

Meditációk, a beteg és haldokló emberek számára

Azok számára, akik előrehaladott betegségben szenvednek, de továbbra is tudatosak, számos egyszerű meditációs technika vagy megjelenítés létezik, amelyek nagyon hasznosak lehetnek.

Azok számára, akik vágyakoznak vagy félnek meghalni, nagyon hasznos lehet a relaxáció megtanítása vagy az egyszerű relaxációs technikán keresztül történő vezetés. Általában egy relaxációs szalagot hagyok nekik, amelyet bármikor használhatnak, éjjel-nappal, bármikor, amikor erre szükség van. Adott esetben a tapintás, masszázs, reflexológia és hasonló technikák szintén nagyon nyugtatóak és enyhítik a stresszt.

Van egy nagyon egyszerű meditációs technika, amely nagyon hatékony a lélegzet tudatosítása. A haldokló tudatában van a levegőnek az orrlyukak belsejében, és kifelé történő mozgásának, természetesen és könnyen lélegezve, nem erőltetve a légzést. Ugyanakkor minden felmerülő gondolatot elengednek, folyamatosan visszakapcsolva az elmét. Ez a technika, bár egyszerű, nagyon nyugodt lelkiállapotot válthat ki és enyhíti a szorongást.

Amikor a lélegzettudatosságot egyes szavak vagy mantrák szavalásával vagy imával kombinálják, ez nagyon hatalmas eredménye lesz. Csak azt mondani, hogy "elenged ... menj ... menj ..." időben a be- és kikapcsolás lélegzetelállító és pihentető lehet. A lelki meggyőződéssel rendelkező személy imát vagy mantrát használhat a légzésénél. Például egy hölgy, akit meglátogattam, egy volt katolikus apáca, az "nem az enyém, Uram, hanem a te akaratod lesz" az imát választotta. Rövidítette ezt azáltal, hogy szavakkal beszélt a „Nem az én akaratom” a lélegzetem, „a tiéd” kifejezést ismételte újra és újra.

Ennek a technikának a szépsége az, hogy 1) rövid ideig is végezhető, kevés koncentrációt igényel, amelyet amúgy is gyakran csökkent a betegség és a gyógyszer hatása, 2) segít megnyugtatni az elmét és csökkenti a szorongást, 3) kihasználja és megerősíti az ember lelki menedékét, 4) csak lélegzést igényel.

Mind a vallásos, mind a nem vallásos személy számára a fehér fény „gyógyító” meditációja sok kényelmet és hasznot hozhat. Az ember a feje fölött ragyogó fehér fénygömböt lát, miközben a fény átfolyik a testükön, eltávolítva a betegséget, fájdalmat, félelmet, szorongást, és boldogságos gyógyító fényenergiával töltve fel a testet. Az ember hitrendszerétől függően láthatják, hogy a Jézus vagy Buddha fénye, valamilyen más szellemi alak természetében van, vagy csak azt láthatják, mint egyetemes gyógyító energiaforrást. Ez a meditáció nagyon jól ötvözi a levegő tudatosság technikáját.

A vezetett képek vagy a szelíd zene használata is megnyugtató és pihentető lehet, elősegítheti a személy nyugodt és békés elméjét a halálhoz közeledve.

A fájdalomban szenvedő embereket egy fájdalom-meditáción keresztül is vezethetjük, amely módszerrel a fájdalmat részletesen feltárják, ami gyakran a fájdalom csökkentéséhez vagy megszüntetéséhez vezet.[2] Egy nagyon mély meditációs technika a betegség vagy fájdalom tényleges felhasználása az együttérzés kialakulásának egyik módjaként. Azok számára, akik ezt a technikát használni tudják, az eredmények nagyon nagyok lehetnek. Arra ösztönzik az embert, hogy gondolkodjon úgy, hogy „mivel ezt a rákot / AIDS / fájdalmat stb., tapasztalom meg, a világ minden más lénye mentes lehet ettől, jó egészségük, boldogságuk és hosszú életük lehet”.  A haldokló betegségét vagy fájdalmát arra használhatják, hogy megnyissa a szívét mások számára, akik hasonló helyzetben vannak. Azok a férfiak, akik ezt a technikát használják, sokszor teljesen szenvedtek saját szenvedésüktől a nyitott szív és béke állapotában.

Még fejlettebb technika a „be és kilégzés” meditációja, amelyet a tibeti buddhista szentírások írnak le. Ebben a meditációban az összes többi élőlény szenvedését ábrázolni lehet (vagy ez korlátozható a rákban, AIDS-ben szenvedőkre stb.), fekete füst formájában, amelyet a belégzés során szívnak fel fel. Ezután egészségi állapotunkat és boldogságunkat, valamint minden pozitív tulajdonságunkat fehér fény formájában küldjük más élőlényeknek, és látványképpé tesszük őket, hogy mindent megkapjanak, amit akarnak. Szívünkben az önzés fekete szikláját látjuk, és amikor a fekete füst belélegződik, elképzeljük, hogy elérje a fekete sziklát, és teljesen összetöri, és így az önzés minden nyoma elkerülhető a fejünkben.

Ez a meditáció mélységes módszer az együttérzés gyors kialakítására, de csak azon betegek egy része lesz képes alkalmazni ezt a módszert. Ezekben a meditációkban a szokásos módon haladhatunk: kezdjük olyan kis problémákkal, mint például fejfájás vagy fáradtság, stb., majd fokozatosan képezzük elménket a nagyobb és nagyobb problémák átalakításához.

 Megkötéséről

 Az összes módszer célja, hogy segítsen a haldoklónak az elmúlásban, elméje nyugodt, boldog és pozitív legyen.Bármi, amit teszünk ennek eléréséhez: legyen az a megfelelő betegápolás, masszázs, a szerető család jelenléte vagy bármi más, az a beteg javát szolgálja. Azt mondják, hogy a legjobb dolog, amit egy haldokló embernél el lehet érni, az a saját csendes, és békés elméje.

Ily módon segítünk a haldoklónak, hogy ebből az életből simán átérjen a következőbe, felismerve az átmenet, alapvető spirituális jelentőségét.

Azt szeretném, hogy ez a rövid írás hasznos legyen azok számára, akik elolvassák, és elgondolkodnak rajta, mivel ezzel is a beteg vagy szenvedő embereket szolgálják.  

                                                                                                                                     1995 augusztus

 

REFERENCIÁK

Fremantle, Francesca and Chogyam Trungpa, The Tibetan Book of the Dead: The Great Liberation Through Hearing in the Bardo, Shambala, Boulder and London 1975. (or the new translation by Robert A.F. Thurman, Aquarian Press, London, 1994)

Kapleau, Philip, The Wheel of Life and Death, Doubleday, New York, 1989.

Lati Rinbochay and Jeffrey Hopkins, Death, Intermediate State and Rebirth in Tibetan Buddhism, Rider & Co, London,1979.

Levine, Stephen, Healing Into Life and Death, Anchor Press/Doubleday, New York, 1987.

Levine, Stephen, Who Dies, Anchor Press/Doubleday, New York, 1982.

Mackenzie, Vicki, Reincarnation: The Boy Lama, Bloomsbury, London, 1988

Mackenzie, Vicki, Reborn in the West: The Reincarnation Masters, Bloomsbury, London, 1995

Mullin, Glenn H., Death and Dying: The Tibetan Tradition, Arkana, London, 1986.

Sogyal Rinpoche, The Tibetan Book of Living and Dying, Rider, London, 1992.

[1] see "Death, Intermediate State and Rebirth" by Lati Rinbochay and Jeffrey Hopkins or my paper on "Death and Dying in the Tibetan Buddhist Tradition" for full details of this process.

[2] for full details of this technique, refer to "You Can Conquer Cancer" by Ian Gawler, pp 177-180 or to my paper "Relaxation Therapy