Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tibeti Orvostudumány

2020.09.05

 

A TIBETI ORVOSTUDOMÁNY

 

A Tibeti Orvostudomány egy nagyon régi orvosi rendszer, ami a Buddhista filozófián és pszichológián alapul. Kifejti, hogy a világon minden létező és nem-létező, az elmétől és az öt elemtől származik. Az elmét tekinti az alapnak, mert minden létezés, létező dolog és a pillanatnyi működés az elmétől függ; az elme kreál minden belső és külső jelenséget.

Az elme és az öt elem; energiában, és anyagtömegben mutatkozik meg, ennek három alakja van; test, energia és tudat. Ezek az emberi testben három testnedv vagy energiának nevezett

Szél (trlung), Bile (mKrispa/Tripa) és Váladék (Badken) formájában fejeződik ki. Ezeknek a testnedveknek vagy alapelemeknek a lényege, hogy az energiát állandóan áramoltatják az emberi testben, és a szellemi tulajdonsággal tartják fent az egészséget. Ez a három alapelem egészséget biztosít, amikor egymással egyensúlyban és harmóniában vannak; és betegséget okoznak, amikor a közöttük lévő egyensúly felbomlik. Ez a tibeti orvostudomány központi gondolata, ez a patológia, a diagnózis és a test/elme kezelésének általános elmélete. Röviden, a tibeti orvostudomány; az elme erejére, testnedvekre és fizikai értelmezésekre, elméletekre és gyakorlatra alapul.

A TIBETI ORVOSTUDOMÁNY GYÓGYÍTANI TUD MINDEN BETEGSÉGET?

Elméletileg, a Buddhista fogalmak szerint, a Gyógyító Buddha minden betegséget és azok gyógymódját tanította. Azonban, mindenki életét a saját karmája uralja, és végül az vezet a halálához. Ezért vannak olyan betegségek, amelyeket nem lehet gyógyszerrel gyógyítani. A tibeti orvostudomány ezeket karmikus betegségeknek nevezi. A gyógyszerek és a terápiák nem állítják helyre a rendszert egy egész életre, de enyhítik a fájdalmat.

VANNAK A TIBETI ORVOSLÁSBAN, A LÁMÁK ÁLTAL ÁLDOTT PIRULÁK?

Általában a gyógyszert meg kell áldania a Lámának. Napjainkban a tudomány és a technika betört a gyártásba, és javítja a termék minőségét. Valamint, ezáltal több ember számára válik elérhetővé a gyógyszer, és úgy tűnik, ez legyőzi a hagyományos áldást, amely döntő a tradicionális gyógyításban.

A NEM BUDDHISTA EMBEREK IS HASZNÁLHATNAK TIBETI ORVOSSÁGOT?

Természetesen, mert a gyógyszer semleges. Megvan a saját ereje, amitől működik. Bárhol használják, olyan akár egy kard, különböző emberek használhatják. A Gyógyító Buddha, minden megkülönböztetés nélkül tanította a gyógyítás művészetét. Az orvosi gyakorlatban, nincs szellemi konfliktus az orvos és betege között, mivel a Tibeti Orvosi Gyakorlatban nem csak buddhistákat vagy gyakorlókat kezelnek.

  A gyakorlat, hogy az orvosi szakma segítségével másokon segítsenek, enyhítik a fájdalmaikat, lelki problémáikon segítenek, ez az igazi motiváció és nem függ a beteg vallási meggyőződésétől.

  A legerősebb gyógyító erő a szeretet és az együttérzés, amire általában mindannyiunknak szüksége volna. A Bodhiszattva útja az, hogy az elmében ápolja ezeket, és gyakorlatilag nem tesznek különbséget nyugati vagy keleti orvostudomány között.

A TIBETI ORVOSTUDOMÁNY GYÓGYÍTJA A RÁKOT?

A tibeti orvoslást lehet alkalmazni, mint támogató terápiát, de nem helyettesítheti a mai, hagyományos kezeléseket. A tibeti gyógyszer harmonizálja a testet, elmét, és a nedveket, erősíti az immunrendszert és meghosszabbítja az életet akkor, ha a tibeti kezelést a betegség korai szakaszában kezdték el.

MI, A KARMIKUS BETEGSÉG?

A tibeti orvostudományban azt az alapbetegséget, amely előbb vagy utóbb megtámadja az embert, és annak halálához vezet; „karmikus betegségnek” nevezik. Például ilyenek lehetnek a rák egyes típusai vagy a HÍV stb. 101 különböző karmikus betegséget, lehet kimutatni a három testnedvből, valamint más láthatatlan állapotból. Röviden, kilenc fő halálos betegség van, amelyek hagyományosan karmikus betegségek;

1. Az élettartam elfogyása (az élet három pillére: élettartam, karma és szerencse)

2. A testnedvek ellenségekké válása.

3. A helytelen táplálkozás, helytelen magatartás és helytelen kezelés.

4. Egy létfontosságú szerv (pl. szív stb.) külső behatástól sérül, vagy károsodik.

5. Speciális szél összezavarja, elfogyasztja az élettartam-szelét.

6. Láz, amely átmegy a hegyen (a láz késlelteti a kezelést).

7. Lehűlt szervezet (a hideg gátolja a kezelést).

8. A kezelés alatt, lehetetlen a szervezet fenntartása (fizikailag gyenge és nem viseli el a gyógyszereket)

MILYEN TÍPUSÚ TIBETI GYÓGYÍTÁSSAL ÉRNEK EL JÓ EREDMÉNYEKET?

A tibeti orvoslás különösen hatékony a krónikus betegségek kezelésében, mint az emésztő-rendszeri zavarok, reuma és ízületi gyulladás, krónikus máj-betegség, és a keringési-rendszer betegségei. A tibeti orvoslás is a betegségek megelőzésére törekszik. Ezzel erősítik az immunrendszert és eltávolítja a gyulladásos, krónikus betegségeket. Általában a kezelés hatékonysága az orvostól és annak tapasztalatától függ.

A LÁMÁK VARÁZSERŐVEL GYÓGYÍTJÁK, A BETEGSÉGEKET?

Tibetben hagyományos a spirituális és mágikus szertartások, és rituális gyógyító gyakorlatok vegyes alkalmazása. Ezek eltérnek a tibeti orvoslástól. A tibeti társadalomban történt néhány legendás és csodálatos gyógyulás, amelyekről azt gondolják, hogy igazak.

A TIBETI ORVOSLÁS CSAK TERMÉSZETES GYÓGYNÖVÉNYEKET HASZNÁL A BETEGSÉGEK GYÓGYÍTÁSÁRA?

Általában igen. Minden termék anyaga természetes gyógynövények és ásványi anyagok. De egyéb terápiákat is lehet az ember mentális és érzelmi állapotának javítására használni olyanokat, mint a jóga, a meditáció, az asztrológia és a buddhista pszichológiai tanácsadás.

CSAK A TIBETI ORVOSOK TUDNAK MINDEN BETEGSÉGET A PULZUS OLVASÁSÁBÓL MEGMONDANI?

Ez, az orvos tapasztalatától függ. Tapasztalt orvosok a pulzus olvasásából sok pszichikai és fizikai problémát állapítanak meg. Néhány rejtett betegséget azonban nehéz felfedezni. De a pulzus olvasása önmagában nem elegendő ahhoz, hogy minden betegséget felfedezzenek, így az orvosoknak más vizsgálati módszerekkel kell megállapítani több rejtett betegséget; pl. vizeletvizsgálat, nyelv diagnosztika, fül és az arc diagnosztika és különösen a hallgatásos vizsgálat (szív, tüdő stb.). Ezek nagyon fontos elemei a tibeti orvosi diagnosztika területének.

A TIBETI ORVOSOK GYÓGYÍTJÁK A BETEGSÉGEKET MEDITÁCIÓ ÉS SPIRITUÁLIS ERŐ SEGÍTSÉGÉVEL?

Talán ezt a kérdést eltúlozzák a nyugati elméletek és a tibetiek fantáziája. Számos könyv íródott a Tibetben alkalmazott sok ezoterikus és pszicho-spirituális gyógyító eljárásokról. Valójában ezek nagyon távol vannak a valóságtól. A betegeket először orvosok kezelik. Ha az orvos megállapítja, hogy a betegség karmikus betegség, a beteget a lámához utalja, lelki gyógymódra. De ez fordítottan is működik. Sok tibeti a lámához megy, hogy megtudja, melyik orvos lenne a megfelelő az egészségi problémájának megoldásához. Ez azonban nem azt jelenti, hogy tibeti orvosok nem gyógyítják a betegeket rítusok és rituálék segítségével. A Tibeti orvosok a betegeket első vizsgálatkor természetes gyógynövényekkel és ásványi anyagokkal kezelik. És attól függően, hogy a beteg buddhista-e vagy sem, annak megfelelően adnak tanácsot a buddhista pszichoterápia szerint, hogy fogadja el a betegséget, és keressen fel egy gyógyítót, imádkozzon és meditáljon a betegség okán és az állapotán. Végezze a speciális istenség gyakorlatot. Ez a kettős kezelés; orvosok és a lámák hagyományos Tibetben.

TIBETBEN MIÉRT NEM GYÓGYÍTANAK MŰTÉTTEL?

A tibeti gyógyítás történetében lejegyzettek szerint; a tibeti sebészetet a nyolcadik században betiltották, miután Tibet Anya Királynőjének szíve leállt egy beavatkozás után. Ettől kezdődően a műtétek fokozatosan eltűntek a tibeti orvosi gyakorlatból. Kisebb műveletek, mint a szemen szürke-hályog megszüntetése, a tüdő és a hasi vízelvezetés és aranyér műtét, még mindig alkalmazzák. Vannak más elméletek is a műtétek eltűnésének magyarázatára.

1. A Tibetiek nem állnak rendelkezésére erős fájdalomcsillapítók és az antibiotikumok.

2. A Mahayana buddhista gyakorlat szerint; senki sem és különösen az orvosok nem ölhetnek meg élőlényt, így tehát a műtéttel nem kockáztatják meg, hogy felelősek legyenek valaki haláláért téves vagy helytelen diagnózis vagy gondatlanság miatt.

3. Nem lettek kifejlesztve a betegség gyógyításához szükséges technikák és eszközök.

AZ ÖSSZES LÁMA OROS?

Nem. A tibeti orvoslás története szerint, a 7.-14. századig a legtöbb orvos laikus volt. A 15. században, Tibeti gyógyítást kezdtek tanítani egyes kolostorokban, és fokozatosan fejlődött a buddhizmus fogalma az önzetlen életről. Később, az állam támogatta a szerzetesi iskolákban a Chagpori Orvostudomány tanítását, amelyet 1696-ban Desid Sangye Gyatsho (1653-1705) alapított, Lhasában. Ez az iskola sok kolostornak szolgált mintául Tibetben. Sok kolostor kezdett a kolostoron belül ilyen iskolákat kialakítani, így a családi hagyományok tanítása csökkent. 1916-ban, Ven. Doctor Khyenrab Norbu (1883-1962) segítségével létre hozták a Lhasai Mentseekhang alapítványt. Ez megnyitotta az ajtót a laikusok, szerzetesek és szerzetesnők előtt, és rövid időn belül sok tibeti végezte orvosi tanulmányait Tibeten belül és azon kívül is. Napjainkban, a tibeti társadalomban a világi tibeti orvosok száma nagyobb, mint az orvosok körében a szerzetesi közösség.

TIBETBEN KÖTELEZŐ AZ ORVOSOKNAK, A SZERZETESEKNEK VAGY LÁMÁKNAK LENNI?

Nem, nem kötelező, hogy szerzetes vagy apáca legyen, de a cölibátusnak szerepe van abban, hogy nagyobb tiszteletet és bizalmat kap az emberektől.

HOL LEHET TIBETI ORVOSTUDOMÁNYT TANULNI?

Kevés hely van a világon, ahol tibeti orvostudományt lehet tanulni. A Mentseekhang,  Dharamszalában (India) az egyik legnagyobb tibeti orvosi intézmény Tibeten kívül. Vannak intézmények és magánszervezetek Európában, amely tájékoztatást nyújt a tibeti orvostudományról.