Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Bizonyiték az újraszületésre

2020.09.21

Tiszta Dhamma

Bizonyíték az újraszületésre

Bevezetés

A nyugati társadalmakban a legtöbb ember nem ismeri az újraszületés fogalmát. Ez azonban változik, mert rengeteg bizonyíték merül fel az újraszületés mellett, és a tudósok és a filozófusok is kezdik ezt komolyan venni.

  • Meg kell vizsgálni a növekvő bizonyítékokat előzetes elképzelések nélkül. Nincs megalapozott módszer arra, hogy ezeket a beszámolókat pusztán „materialista” szempontból magyarázzuk, vagyis hogy a tudatosság inert anyagból fakad.

Újraszületési könyvek

Ian Stevenson néhai professzor a virginiai egyetemen több mint 20 éven át kutatta az újraszületési beszámolók hitelességét, amelyet most Jim Tucker professzor folytat.

  • Számos újraszületésről szóló könyvet írt ez a két professzor. Egy jó könyv Ian Stevenson „Húsz eset, ami reinkarnációra utal”. Egyébként Stevenson professzor később buddhista lett, feltehetően tanulmányai miatt (lásd Francis Story (2003) „Újraszületés mint tan és tapasztalat”; első kiadás 1975. Ezt megemlíti Francis Story, e könyvéhez írt bevezetőjében. 

A felfogottnál sokkal erősebbek az újraszületés bizonyítékai

1. Sokan azt mondják, hogy az újraszületésre nem lehet közvetlen „bizonyítékot” adni; valójában fordítva van. Ha valakinek az agyában vannak az emlékei (ahogy a tudomány hiszi), akkor ezek az emlékek elvesznek, amikor az ember meghal. Nincs „fizikai kapcsolat” az újraszületési történetekben résztvevők agya között.

  • Ezért, még ha az újraszületési beszámolók közül csak egy is igaznak bizonyulhat, akkor ezt az újraszületésen kívül más módon nem lehet megmagyarázni. Hogyan tudja az agy ebben az életben felidézni az előző élet agyának emlékeit?
  • Ha kapcsolat van két élet között, amelyeket két földrajzi helyen éltek (az idő is elválasztotta őket), akkor erre nincs magyarázat a jelenlegi tudományban, vagyis nincs mód arra, hogy kapcsolatot teremtsünk e két „személy” DNS-e között. Pusztán materialista nézet nem magyarázhatja ezt meg.
  • A tudomány legújabb eredményei azt mutatják, hogy a különböző helyeken lévő anyag alapvető szinten összefonódik; Kvantum összefonódása - mindannyian kapcsolatban vagyunk”. Továbbá: „egy élőlény csak egyik testből a másikba megy”; Ki reinkarnálódik? - Életfolyam fogalma”.

2. Ezenkívül az újraszületés vélelmével magyarázható az élet minden látszólagos anomáliája és egyenlőtlensége. És hogyan magyarázhatnánk olyan csodagyerekek születését, mint Jeremy Bentham, aki már negyedik évében tudott írni és olvasni latinul és görögül? John Stuart Mill, aki három évesen görögül olvasott, és hatéves korában Róma történetét írta? Babington Macaulay, aki hatodik évében írt egy összefoglalót a világtörténelemről? Beethoven, aki hétéves korában nyilvános koncerteket adott; vagy Mozart, aki már hatodik éve előtt írt zenei kompozíciókat? Voltaire, aki hároméves korában olvasta Lafontaine meséit?

  • Nem az tűnik végtelenül valószínűbbnek, hogy mindezek a tékozlók és zsenik, akik sok esetben írástudatlan szülőktől származnak, már az előző születések során megalapozták rendkívüli képességeiket?

Vita

1. Néhányan közületek azon gondolkodnak, hogy van-e itt következetlenség. Többször említettem, hogy Buddha egyértelműen kijelentette, hogy rendkívül ritka dolog embernek születni. A fenti újraszületési esettanulmányokból mégis kiderül, hogy az emberek egymást követő életükben az emberi birodalomba születtek. Ha olyan nehéz elérni az emberi születést, hogyan lehet ez?

2. Nincs semmi következetlen. A legfontosabb probléma itt egy másik félremagyarázás. A „ bhava ” vagy a létezés nem azonos a „ jātival ” vagy születéssel. 

 Egy élőlény, amikor kimeríti egy létezés kammikus energiáját, megragadja a másik erős kammikus potenciált a következő létezéshez. Az emberi lét (bhava) évezredekig tarthat. Mégis, minden emberi születés (jāti) csak körülbelül 100 évig tart. Ezért sok születés (jāti) lehet az emberi léten belül (bhava).

  • Az egymást követő emberi születések között ez az ember para lokában él, csak a „mentális testtel” vagy a manōmaya kāyával . Az entitás másik szava a gandhabba.
  • Ugyanez vonatkozik az állatvilágra is.  Egy kutya élete kevesebb, mint 20 év, de a „kutya bhava ” akár több ezer évig is eltarthat.

3. Ha tehát valaki nagyon érdemleges tettet hajtott végre, és az a szamszára (újraszületési folyamat) egy bizonyos pontján megreked a „ kamma  magban(„Saṅkhāra, Kamma, Kamma Bīja, Kamma Vipaka“), és ez az energia képes lesz fenntartani ezt a létet sok újraszületéskor.

  • Ezekben az esetekben, amikor a fizikai halál, a kamma mag energiájának kimerülését megelőzően következik be, a manōmaya kāya  (más néven gandhabba) elhagyja a holt testet, és megvárja, amíg a megfelelő anyaméh készen áll. Ebben az esetben a gandhabba fizikai hasonlóságot hordozhat a következő életben, beleértve a jelentős sebeket, anyajegyeket stb.
  • Amikor ott történik az újraszületés, az új fizikai test sok hasonlóságot mutathat a régi testtel. Sok újraszületés esetében az ilyen fizikai hasonlóságok megerősítést nyertek.

4. Összefoglalva fontos megjegyezni, hogy Paṭicca Samuppādában az „ upādāna paccayā bhavo”, azaz a megragadás vagy a vágy (upādāna) vezet a létezéshez (bhava): például a kutyaként való lét.

  • Ennek a létezésnek (bhava) elegendő kammikus energiája lehet ahhoz, hogy sok ismételt kutyakénti születést támogasson. Ezért, ha egy adott bhavát vagy létet felfogunk, a „bhava paccayā jāti ” következő lépése ismételt kutyakénti születéshez vezet, amíg ez a kammikus energia ki nem merül. lásd:

 

5. Másrészt, ha az adott „ bhava ” kammikus energiája elfogy, mire a halál bekövetkezik, akkor egy új „ bhavát ” fog megragadni a halál pillanatában.

  • Például, egy ember kimerítheti az emberi létezés (bháva) kammikus energiáját, és kammikus magban egy elefánt bhava (megléte) van. Ebben az esetben egy „elefánt  gandhabba”  fog kijönni az ember holttestéből. Ezután abban a „mentális testben” marad, amíg meg nem jelenik egy megfelelő „elefánt méhe”. Ez azt jelenti, hogy az elefánt anyának ehhez az új elefánthoz hasonló gatijának kell lennie.

6. Lehet, hogy kezdetben nehéz felfogni ezeket a fogalmakat. Nem lehet mindent egy bejegyzésben elmagyarázni. Buddha Dhamma nagyon mély lehet, ha valaki meg akarja érteni a természet működését.