Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Kamma alaptípusainak erkölcsi talaja

A Kamma Alaptípusainak Erkölcsi Talaja

Üdvös és Káros Kamma

 

 A Buddha erkölcsileg a kammát két csoportba osztotta: üdvös kamma (kusala kamma) és káros kamma (akusala kamma). Káros kamma az a cselekvés, amely szellemileg ártalmas és erkölcsileg elítélhető. Üdvös kamma az a cselekvés, amely szellemileg előnyös és erkölcsileg dicséretre méltó.

Szándék

Két alapvető szempont szerint különböztetjük meg a kammát, káros-, és üdvös hatásúra. Az ember szándéka, akarata van a cselekedete mögött. Ha egy cselekvéstől azt várjuk, hogy kárt okozzon önmagunknak, másoknak vagy mindkettőnek, önmagunknak és másoknak egyaránt akkor az, káros kamma. Az a cselekedet, amely jó önmagunknak és jó másoknak is vagy mindkettőnek, jó önmagunknak és másoknak egyaránt, akkor az üdvös kamma.

Gyökerek

Másik szempont a cselekvések gyökere. Minden cselekvésnél felmerülnek bizonyos mentális tényezők, amelyeket gyökereknek hívnak. Ezek, az okozati tényezők hatnak a tettekre vagy éppen ezek a tettek forrásai. Minden káros tett, három káros gyökérből származik: kapzsiság, idegenkedés és téveszme. A kapzsiság önző vágy, amelynek a személyes kielégülés a célja, kifejezhető még, mint sóvárgás, epekedés és ragaszkodás. Az idegenkedés, pedig rosszakarat, gyűlölet, neheztelés, harag és a tárgy negatív értékelése.

A téveszme: tudatlanság, szellemi homály és zavar.

Az üdvös kamma oldalán a gyökerek: nincs-kapzsiság, nincs-idegenkedés és nincs-téveszme. Nincs-kapzsiság: ez elfogulatlanságként és nagylelkűségként válik nyilvánvaló-vá. Nincs-idegenkedés: határozottan jóakaratként, barátságosságban és kedves jóindulatként fejeződik ki. Nincs-téveszme: bölcsességként fejeződik ki, megértés és szellemi tisztaság.

Ezek miatt a gyökerek miatt nagyon gondosnak kell lennünk, amikor elítéljük saját vagy mások tetteit. Gyakran van éles ellentét egy külső tett és az elménk állapota között, amely a tettből fakad.

 Lehet, hogy látszólag sok jót tesznek másokért, de lehet, hogy e mögötti indítékuk egy vágy, hogy hírnevet és elismerést nyerjenek; ezek károsak, mert kapzsiság és sóvárgás gyökerűek.

 Lehet, hogy valaki csendben ül és elmélkedik, de belül fejleszti a kedves jóindulatot és a szánalmat az elméjében. De, az is lehet, hogy csak saját magát keresi, vagy az is lehet, hogy többet tesz egy egyszerű cselekvő embernél, hogy kedvezzen a világnak, de lehet hogy cselekedeteit, jó tetteit a vágy és a hírnév motiválja.

A kamma működése annyira összetett és annyira finom, hogy majdnem lehetetlen határozott jóslatokat tenni. Minden, amit bizonyossággal tudunk, az akarat; ez elég, hogy irányítsa tetteinket.